SEA
9.5.22
4 min

Top 9 Tips - Google mijn bedrijf aanpassen

Deze stap-voor-stap gids helpt je Google Mijn Bedrijf van binnen en van buiten te begrijpen, zodat je je Google Map rankings kunt verbeteren, met klanten kunt communiceren, je online aanwezigheid kunt controleren, en meer leads kunt genereren.

Deze stap-voor-stap gids helpt je Google Mijn Bedrijf van binnen en van buiten te begrijpen, zodat je je Google Map rankings kunt verbeteren, met klanten kunt communiceren, je online aanwezigheid kunt controleren, en meer leads kunt genereren.

Heb je een lokaal bedrijf? En nog geen GMB profiel, is het tijd om er hier een aan te maken!

De belangrijkste reden om je bedrijf in Google My Business (GMB) op te nemen is om bekendheid te creëren voor uw bedrijf. 

Zoekmachine optimalisatie (SEO) helpt websites hun content bovenaan de Google SERP te plaatsen. Zoals je al weet, wordt elke positie buiten de eerste pagina van Google meestal beschouwd als een verlaten kerkhof.

Tip 1: Zorg dat de informatie van je bedrijf actueel en compleet is.

Bij het optimaliseren van jouw bedrijf op Google My Business kan je bedrijfsprofielen tegenkomen die nog niet geclaimd zijn. Als je dat ziet, zorg er dan voor dat elke locatie zijn eigen bedrijfsprofiel opent in Google Mijn Bedrijf via deze link. Het komt erop neer dat je alle vermelding van jouw bedrijf op Google Search of Google Maps na moet gaan. 

Type bedrijfs naam in Google maps en doe een zoekopdracht voor jou specifieke markt/niche. Als jouw bedrijfsnaam voorkomt, is er door Google een profiel automatisch aangemaakt.. 

Waarom zou je bedrijfsvermelding op Google aanpassen?

Google is in de loop der tijd wat slimmer geworden, maar onbedoelde samenvoeging van informatie komt nog steeds voor.

Stappenplan

  1. Log in op je Google-account (bij voorkeur het bedrijfsaccount) en start de setup op de Google Mijn Bedrijf-website.
  2. Vul de naam van je bedrijf in. Komt deze naar voren als suggestie? Dan bestaat deze al. Klik op jouw bedrijfsnaam of kies voor ‘Maak een bedrijf met deze naam’.
  3. Ga vervolgens verder door alle stappen heen en vul deze zo volledig mogelijk in.
  4. In de laatste stap wordt gevraagd om een verificatie. Voor de meeste bedrijven is dit ‘Per post versturen’ en ontvang je meestal binnen één tot twee weken een postkaart met de verificatiecode. In sommige gevallen is een verificatie per telefoontje, sms, e-mail of Google Search Console mogelijk. Deze methoden zijn natuurlijk een stuk sneller, maar helaas niet voor iedereen beschikbaar.
  5. Na het ontvangen van de briefkaart kun je opnieuw inloggen via je Google-account op Google Mijn Bedrijf. Na het inloggen via je in het Dashboard een link om de bedrijfsvermelding te verifiëren.

🥳 Gefeliciteerd! Je hebt je Google Mijn Bedrijf-pagina ingesteld!

Als je een lokale bedrijfseigenaar bent, gelden dezelfde regels voor de ranking op Google mijn bedrijf en het felbegeerde Google Maps Pack, ook wel Google Local pack of The Google 3-Pack  genoemd, dit zijn enorme traffic boosters.

Wat is 'The Google 3-Pack'?

De Google 3-pack is de manier waarop Google de topresultaten weergeeft voor een zoekopdracht naar een lokaal bedrijf.

The Google 3-Pack?

De Google 3-pack is de manier waarop Google de topresultaten weergeeft voor een zoekopdracht naar een lokaal bedrijf.

google local map pack voorbeeld groove digital

Lees hier hoe je een vermelding indient op Google Mijn Bedrijf plus nog 9 andere praktische tips: 

Google Mijn Bedrijf is misschien wel de beste digitale asset die je bedrijf heeft

Er zijn talloze opties die je kan met Google mijn bedrijf, allemaal bedacht om jouw bedrijf beter onder de mensen te brengen en dus de vindbaarheid te vergroten

Wat we gaan behandelen:

  • De exacte locatie van je bedrijf beter in kaart brengen 
  • Openingstijden up-to-date houden
  • Goede eerste indruk achter laten bij potentiële klanten
  • Reviews beheren
  • Evenementen en acties uitlichten 
  • Vragen behandelen die spelen bij je doelgroep

Een belangrijk voordeel van Google Mijn Bedrijf: het geeft je de mogelijkheid om veel ruimte te gebruiken in de zoekresultaten.

Tip 1: Google mijn bedrijf aanpassen

Bij het optimaliseren van jouw bedrijf op Google My Business kan je bedrijfsprofielen tegenkomen die nog niet geclaimd zijn. 

Als je dat ziet, zorg er dan voor dat elke locatie zijn eigen bedrijfsprofiel opent in Google Mijn Bedrijf via deze link.

Het komt erop neer dat je alle vermelding van jouw bedrijf op Google Search of Google Maps na moet gaan. 

Type bedrijfs naam in Google maps en doe een zoekopdracht voor jou specifieke markt/niche. Als jouw bedrijfsnaam voorkomt, is er door Google een profiel automatisch aangemaakt.. 

Waarom zou je bedrijfsvermelding op Google aanpassen?

Google is in de loop der tijd wat slimmer geworden, maar onbedoelde samenvoeging van informatie komt nog steeds voor.

Stappenplan

  1. Log in op je Google-account (bij voorkeur het bedrijfsaccount) en start de setup op de Google Mijn Bedrijf-website.
  2. Vul de naam van je bedrijf in. Komt deze naar voren als suggestie? Dan bestaat deze al. Klik op jouw bedrijfsnaam of kies voor ‘Maak een bedrijf met deze naam’.
  3. Ga vervolgens verder door alle stappen heen en vul deze zo volledig mogelijk in.
  4. In de laatste stap wordt gevraagd om een verificatie. Voor de meeste bedrijven is dit ‘Per post versturen’ en ontvang je meestal binnen één tot twee weken een postkaart met de verificatiecode. In sommige gevallen is een verificatie per telefoontje, sms, e-mail of Google Search Console mogelijk. Deze methoden zijn natuurlijk een stuk sneller, maar helaas niet voor iedereen beschikbaar.
  5. Na het ontvangen van de briefkaart kun je opnieuw inloggen via je Google-account op Google Mijn Bedrijf. Na het inloggen via je in het Dashboard een link om de bedrijfsvermelding te verifiëren.
🥳 Gefeliciteerd! Je hebt je Google Mijn Bedrijf-pagina ingesteld!

Tip 2: Google openingstijden aanpassen

Zorg dat deze informatie klopt en natuurlijk wordt aangepast als er veranderingen zijn in de openingstijden, straks staat er iemand voor de vaste deur. 

voorbeeld tijden wijzigen Google mijn bedrijf - voorbeeld Groove Digital
stap voor stap plan
  • Log in op je Google Mijn Bedrijf account.
  • Ga naar het menu en klik op profiel bewerken
  • Klik op Uren naast Uren toevoegen of op de huidige uren die op uw profiel zijn ingesteld.
  • Zet het pictogram aan voor elke dag van de week dat je bedrijf open is
  • Naast de dag waarop je zaak open is, stel je de openingsuren in door te klikken Gaat open om 

Naast de dag waarop je zaak open is, stel je de sluitingstijd in door op Sluit om te klikken

Klik op Opslaan om de wijzigingen op te slaan.

Geloofwaardigheid moet je opbouwen en onderhouden

Tip 2: Het is tijd om jouw geloofwaardigheid te laten zien. 

Geloofwaardigheid moet je opbouwen. Het kan veel tijd kosten om het vertrouwen van je klanten op te bouwen. En niet te vergeten, het kost nóg meer werk om dat vertrouwen te behouden.  

Google Mijn Bedrijf is nu voorzien van een label dat kan worden gebruikt om de openingsdatum van jouw bedrijf te markeren onder de optie "info" in het Google Mijn Bedrijf dashboard.

Tip 3 Google bedrijfsinformatie 'Categorie'

Google pakt 92,47% van de zoekmachinemarkt (Bron: Statistieken)

Zo kan Google je categorie en gegevens koppelen aan je bedrijf, dit wordt pas zichtbaar als hier op gezocht wordt of als er gezocht wordt binnen jouw niche/markt.

Zorg dat de informatie van je bedrijf actueel en compleet is. Op die manier kan Google, de gebruiker verschillende opties geven en kan jij je dus nog op een extra manier onderscheiden van jouw concurrenten in de buurt. 

Dit is erg belangrijk omdat als er wordt gezocht naar een van jouw concurrenten binnen dezelfde categorie, krijgen ze ook jouw bedrijf te zien. Dit betekent gratis leads naar je website. Je kiest hiervoor 1 primaire categorie uit die het dichtste bij jouw service ligt, daarnaast kan je nog 10 verschillende categorieën kiezen waar je bedrijf ook wat mee te maken heeft.

Tip 4 Download de App!

Hiermee geef je je marketingteam meer mogelijkheden en Insights met de gratis Google mijn bedrijf app. een gebruiksvriendelijke tool.

  • Bedrijfsinformatie aanpassen
  • Beheren van meerdere bedrijfslocaties
  • Real-time notificaties bij nieuwe reviews
  • Statistieken (Insights) inzien
  • Plaatsen van posts.

Tip 5 Verbind Afspraak maken URL

Voorbeeld Afspraak URL, Groove Digital

Klanten kunnen zelf een afspraak maken. Zo hebben ze minder motivatie nodig en dus zullen ze vaker en sneller converteren. Minder frictie is meer conversie.

Om online boekingen via Google in te schakelen:

  1. Log op je computer in op Bedrijfs Profiel Manager. Als je meerdere locaties hebt, open dan de locatie die je wilt beheren.
  2. Klik in het menu op Afspraken. Als je dit tabblad niet ziet, zijn er geen afspraken beschikbaar voor je bedrijfscategorie of regio.

Als je hier vastloopt, stuur me een e-mail en we fixen de minder interessante en ingewikkelde dingen samen op

Als digital marketeer gebruik ik Google recensies om in real time te zoeken en te testen of bedrijven actief reageren op vragen van consumenten. 

Tip 6 Google Reviews

Reviews zijn deze dagen nog steeds een van de belangrijkste elementen om je te onderscheiden, dit komt omdat het koopgedrag iemand sterk kan beïnvloeden. 

Dit komt omdat mensen het belangrijker vinden dat iedereen het goed vindt in plaats van het zelf te ervaren. Zorg dus dat je klanten een uitnodiging krijgen voor het schrijven van een review, je kan het ze ook altijd nog persoonlijk vragen.

Tip 7: Hoe omgaan met een negatieve reviews

Als er ineens een negatieve review verschijnt, geen paniek. Zorg ten alle tijden dat je hier uitgebreid op reageert en voldoende informatie geeft. Dit is erg belangrijk omdat dit de reviews zijn die als eerste gelezen worden en niet de positieve reviews met 5 sterren.

Als nieuwe potentiële klanten zien dat je hier goed op reageert, dan stelt dat ze ook weer gerust en zullen ze sneller tot actie komen.

Tip 8 Negeer recensie niet goed/slecht

Als je geen reviews wilt ontvangen dan heb je pech, Google wil de consument namelijk alleen maar meer zeggenschap geven.

Een Google Mijn Bedrijf profiel niet claimen vanwege slechte recensies, heeft geen zin.  Google zal hoe dan ook een profiel voor je aanmaken. De recensies zullen daar staan, de informatie en foto's van jouw bedrijf zullen publiekelijk zichtbaar zijn. Zonder het bedrijfsprofiel te claimen, kunt je de correctheid van de informatie niet beheren en waarborgen. 

Reageren op Google recensies laat je bedrijf pro-actief overkomen. Ervoor kiezen helemaal niet op een recensie te reageren doet klanten en andere lezers geloven dat je bedrijf zich niet aantrekt om meningen gebruikers.

Plan gratis Google ads consult

Tip 9: Chat aanzetten

Misschien wel één van mijn favoriete en meest effectieve functies van Google Mijn Bedrijf. We zijn er trots op dat we voor klanten beschikbaar zijn op elk platform dat zij kiezen. Via de app kan je heel gemakkelijk communiceren met potentiële klanten, hierdoor sta je in de perfecte positie om ze binnen te halen als klant.

Directe vragen kan je meteen beantwoorden en er zijn geen punten meer die ze weerhoudt om je product of service af te nemen. Daarnaast kan je hier ook heel gemakkelijk berichten plaatsen en fotos van je bedrijf uploaden.

Kom je er niet helemaal uit met de  "help"-pagina's. wil je echt persoon spreken via e-mail of live chat?.  Stuur ons even een bericht. Je kunt een gratis consult plannen wanneer het jou uitkomt.

Mo Sahardid