Als je voor het eerst op de advertentiebeheer pagina komt zie je overal termen staan, vaak de een nog onduidelijker als de andere. Als je nieuw bent in de advertentiewereld dan is het niet te begrijpen waar deze begrippen voor staan, maar voor diegene die zich al wat beter hebben ingelezen weten dat dit de meetinstrumenten zijn voor je advertenties. Maar waar staat het precies voor, wat wordt er gemeten en wat kan ik met die informatie? We nemen je mee langs de meest voorkomende begrippen.

Advertentiegroepen

Een advertentiegroep bestaat uit een of meerdere advertenties, deze advertenties zijn ingedeeld in deze groepen omdat ze een gezamenlijk doel of thema hebben. Dit maakt het makkelijker en overzichtelijker om te analyseren of een advertentie goed of slecht loopt, maar ook welke dan beter of slechter loopt.

Je moet het zien als dat je 3 verschillende kleuren hebt: rood, blauw en geel. Dit zijn je “advertenties”, die wil je allemaal adverteren op het thema “zwart” en dus zet je ze alle 3 in dezelfde groep. Deze 3 kleuren wil je ook testen of ze goed werken in het thema “groen”, dus ook hiervoor maak je een advertentiegroep aan. Nu heb je twee advertentiegroepen (groen en zwart) met daarin de advertenties rood, blauw en geel.

Waarom delen we dit zo in?

Omdat we de combinaties willen testen en zo dus de meest optimale instelling te verkrijgen, het is namelijk zo dat bijvoorbeeld de advertentie “geel” het helemaal niet goed doet in het thema “groen”, maar juist wel in het thema “zwart". Dus dan zetten we hem uit bij het thema “groen” en gaan we verder in het thema zwart voor deze advertentie.

Advertentieplanning

Dit spreekt eigenlijk wel voor zich, maar hier kun je natuurlijk ook hele leuke dingen mee doen. Het inplannen van je advertenties kan via alle platformen zoals: Google, Facebook, Snapchat, TikTok, Bing etc. (pas op via TikTok & Snapchat met inplannen van je advertenties, deze platformen hebben best wel lang nodig om je advertenties goed te keuren. Zorg dus dat je minimaal 48 uur van tevoren dat de advertentie klaarstaat.)

Sommige zijn hier heel creatief met het inplannen van advertenties. Bijvoorbeeld door alleen tijdens bepaalde evenementen advertenties op dat gebied te draaien. Dit is dan misschien wel ver gezocht, maar je kunt het zo simpel maken als je zelf wilt voor bijvoorbeeld advertenties in te plannen voor Pasen, Kerst, Valentijnsdag, nieuwjaar etc.

Conversie

Conversie is een ander woord voor aankoop, offerteaanvraag, brochure aanvraag. Dit verschilt per bedrijf en ook hoe de advertenties zijn ingesteld. Heb je bijvoorbeeld een schoenen webshop? Als je een paar hebt verkocht noemen we dit een conversie. Is jouw advertentie gericht op het inzamelen van handtekeningen voor een bepaald standpunt? Dit doel van de campagne wordt dan de conversie genoemd.

Conversiepercentage

Als er een advertentie live is dan wordt deze weergegeven op de schermen van veel mensen. Veel minder mensen klikken hierop en nog weer veel minder mensen doen uiteindelijk een aankoop. Het conversiepercentage is simpelweg het percentage van alle bezoekers dat een aankoop heeft gedaan. Dus als je 100 bezoekers op je website hebt gehad en daarvan hebben 6 mensen wat besteld, is je conversiepercentage 6%. De totale waarde van deze aankoop wordt de conversiewaarde genoemd.

CPA

Betekend voluit Cost per Action, dit betekent dat je pas betaald als er een actie gebeurd. Dit is bij Google Ads het geval, hier wordt er geboden op bepaalde zoekwoorden en als er iemand op klikt dan betaald die partij de prijs daarvoor.

CPC

De Nederlandse vertaling van deze term is “Kosten per klik”. De naam spreekt misschien voor zich, maar hoe werkt dit dan precies? Dit is een biedstrategie die aantoont hoeveel er nodig is om een klik te krijgen, dit werkt dus anders als dat je pas betaald als er op geklikt wordt. Het werkt namelijk zo: je geeft een X-aantal euro’s aan het adverteer platform en die gaat mogelijke klanten voor jou zoeken. Daarvoor gaat het ingestelde budget gebruiken. Naarmate het platform het budget gebruikt, wordt jouw advertenties weergegeven aan honderden of duizenden mensen. Een klein aantal klikt uiteindelijk op de advertentie om verder te kijken. Stel: je hebt bijvoorbeeld het platform 10 euro gegeven en uiteindelijk hebben er 22 mensen op je advertentie geklikt, je CPC is dan 45 cent. 

Normaal gesproken verschilt dit tussen de 0,10 en de 1,20, dit licht aan: hoe groot je doelgroep is, hoe goed je advertentie aansluit op je doelgroep, hoe goed je product of dienst is, hoe mooi/goed je advertentie in elkaar zit en of het er betrouwbaar uit ziet. De tijd van het jaar kan ook zorgen voor grote verschillen, bijvoorbeeld tijdens Kerst, Sinterklaas en Black Friday zijn mensen in de stemming om te kopen en klikken ze dus sneller.

CPM

CPM staat voor Cost per mille en betekent hoeveel geld is er nodig om duizend (een mille) mensen te bereiken met mijn advertentie. Dit wordt vaak als maatstaf gebruikt voor advertenties die snel en goedkoop een grote doelgroep willen bereiken.

Dagbudget

Helaas moet je best veel betalen om je advertenties zichtbaar te houden, maar hoeveel dit is, heb je zelf in de hand. Je kunt namelijk per advertentiegroep instellen hoeveel geld je daarvoor over hebt en het adverteer platform zal dan niet meer gebruiken dan je wenst, dit wordt het dagbudget genoemd.

Google Ads

Dit is een platform waarop je kan adverteren, er zijn verschillende manieren van adverteren: Zoekwoord campagnes, shopping campagnes en display campagnes.

Zoekwoord campagnes betekent dat je betaald om zichtbaar te worden bij bepaalde zoekwoorden. Bijvoorbeeld je hebt een sieraden merk en je wilt dat mensen je website vinden als ze zoeken op “sieraden heren zilver”, dan kun je hier een zoekwoord campagne voor opstellen. Dan betaal je voor dat jouw naam bovenaan komt als mensen zoeken op dit zoekwoord.

Shopping campagnes zijn de producten die je in Google bovenaan ziet staan zodra je zoekt naar een product. Als je bijvoorbeeld Googelt naar “stofzuiger” dan krijg je direct bovenaan een aantal suggesties, bedrijven betalen hier geld voor en krijgen daar veel kliks voor terug.

Display campagnes zijn advertenties die op allerlei websites zichtbaar worden, bijvoorbeeld aan de zijkant van een website op in een banner tussen de tekst in, maar ook in verschillende apps zoals Tinder.

Landingspagina

In een advertentie staat meestal een knop of iets dergelijks, het kan ook zijn dat als een gebruiker op de advertentie zelf klikt dat de link al geactiveerd wordt. De pagina waar de gebruiker dan op terecht komt vanuit de advertentie wordt de landingspagina genoemd. Deze pagina is erg belangrijk, want als de landingspagina niet goed ingevuld is dan is je “potentiële klant” zo weer verdwenen.

Remarketing

Een veel gebruikte term in het adverteren is remarketing, dit betekent dat je “actieve klanten” nog eens opzoekt met een andere advertentie. Door alle data die Google opslaat via de cookies kunnen ze precies zien wat elke bezoeker uitspookt op jouw site, dus ook wie er wat in zijn winkelwagentje heeft gedaan, productpagina bekeken heeft, langer dan 3 minuten op je site is geweest, het gaat heel ver.

Maar deze bezoekers hebben dus aangetoond dat ze wel geïnteresseerd zijn in je product of dienst, maar nog er heeft nog geen conversie plaatsgevonden. Hoe mooi zou het zijn dat je deze bepaalde groep mensen nogmaals kan benaderen met een call-to-action om ze toch nog even over de streep te trekken, dit kan dus met remarketing. 

Responsieve Tekstadvertenties

Dit zijn advertenties die uit meerdere koppen en beschrijvingen bestaan, hierdoor kan het advertentieplatform zelf kiezen welke het beste werkt en welke het beste bij welke klant past. Hierdoor krijgen mensen relevantere advertenties te zien op basis van hun gedrag.

ROAS

Dit is een afkorting van “Return On Advertising Spend” dit betekent wat voor “return” krijg je voor het bedrag waarmee je adverteert. Dit is een maatstaf voor hoe effectief jouw campagnes zijn. Hoeveel geef je uit aan advertenties en hoeveel krijg je daar terug aan conversiewaarde, deel deze twee door elkaar en je komt op de ROAS uit.

Bijvoorbeeld ik heb geadverteerd voor 2000 euro in een maand, daarvoor heb ik 8700 euro aan conversiewaarde terug ontvangen. 8700:2000 = de ROAS is 4.35, dus ik heb 2000 euro geïnvesteerd en heb dat 4,35 x teruggekregen.

ROI

De volledige term is Return on Investment, dit betekend simpelweg wat het winstpercentage kan zijn. Hiervoor wordt de volgende formule gebruikt: (verwachte) opbrengst / kosten x 100%. Veel investeerders gebruiken deze formule voorafgaand van een project om te kijken of het lucratief genoeg is.

Uitsluitingszoekwoorden

Dit zijn zoekwoorden die je kan toevoegen aan je campagnes. De uitsluitingszoekwoorden worden ook wel “negatieve zoekwoorden” genoemd,  die werken het tegenovergestelde als de normale  zoekwoorden die je gebruikt voor je campagnes. Dit houdt in dat je advertentie niet zichtbaar wordt als de zoekopdracht een van je uitsluitingszoekwoorden bevat, waardoor je in de toekomst relevanter gevonden wordt.

Vertoning

Een vertoning is hoe frequent de advertentie of zoekresultaat “vertoont” wordt, dit wordt ook wel een impressie genoemd. Wanneer er gezocht wordt op je zoekwoord en je advertentie is zichtbaar dan telt dit als een vertoning.

Woordgroep zoekwoord

In plaats van te adverteren op een bepaald zoekwoord, kun je Google ook iets meer ruimte geven. Dit doe je door een woordgroep in te kopen, hierdoor wordt je gevonden op meer termen i.p.v alleen maar dat precieze zoekwoord. Dit wordt ook wel gebruikt om nieuwe zoekwoorden te gebruiken en deze vervolgens als exacte zoekwoorden te gebruiken.