Hoe maak je van begin tot eind een instagram campagne?

Als bedrijf is het erg belangrijk dat je blijft groeien op het gebied van sociale media, het begon als kans maar is nu inmiddels een “must” voor elk bedrijf. Om te blijven groeien zijn er een aantal factoren belangrijk: de kwaliteit van de content, het consistent blijven posten en actueel met de tijd mee gaan. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf wekelijks regelmatig leuke content online weet te zetten om zo je doelgroep te bereiken. Dit kun je op twee manieren doen: via organische en betaalde posts.

Een organische post houdt in dat je bericht wordt weergegeven aan jouw volgers en sluit dus ideaal aan op je doelgroep. Betaalde posts zijn simpelweg de advertenties die je altijd tegenkomt, dit is geschikt als je een grote groep wilt bereiken buiten je eigen volgers om.

Waarom advertenties?

Bedrijven maken veel gebruik van advertenties om de volgende redenen: 

  • Om de naamsbekendheid van hun merk of bedrijf te vergroten
  • Om nieuwe volgers voor hun pagina aan te trekken
  • Om nieuwe acties, deals of content te promoten
  • Om leads te genereren naar hun main-business.

Organische vs betaalde advertenties:

Het grootste verschil is dat de meeste bedrijven niet een bereik hebben van 500.000 en dus niet gemakkelijk hun bericht kunnen delen in een grote doelgroep, dit gaat wel heel makkelijk via de advertentiemethode. Maar het is wel lastig om te targeten via facebook, omdat je nog niet zo veel weet van de gebruikers waaraan de advertentie wordt weergegeven. De berichten via organisch bereik sluiten daarom beter aan op jouw doelgroep, omdat zij jouw pagina al volgen en dus geven ze aan interesse te hebben in jouw product of dienst.

Daarnaast is organisch bereik natuurlijk gratis, maar zijn advertenties weer veel schaalbaarder. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf hier een combinatie tussen vindt, door naast advertenties ook regelmatig gewone berichten te posten voor je trouwe volgers.

Wat is een business manager?

Facebook Business Manager Welkomstscherm - groove digital

Dit is het centrum waar je vanuit alles kan regelen voor je bedrijf op het gebied van adverteren. Vanuit hier kan je direct doorklikken naar de advertentiemanager door op “advertentie beheer” te klikken.

Midden in het beeld zie je dat de advertenties ingedeeld worden in 3 tabs, dit geeft het niveau aan van de campagne. De namen geven zelf al een beetje weg wat het inhoudt. Helemaal links zie je de tab “campagnes” en hier worden de gemaakte campagnes geordend, daarnaast komen “advertentiesets” en hier worden al je advertentiesets geordend. Dit houdt in waarop je ze getarget hebt, dus doelgroep, leeftijd, locatie, net waarop je wilt dat je advertentie wordt getarget.

Als laatste komt de “advertentie” tab, dit is de plek “where the magic happens”. Hier worden alle verschillende advertenties die je maakt geordend en dat worden ook wel de “creatives” genoemd.

Je kunt gemakkelijk door de advertentie manager heen kijken en analyseren door van links naar rechts te kijken. Begin op campagneniveau  om vervolgens naar advertentieset en advertentie niveau te gaan. Als je veel campagnes hebt staan betekent dit dat je nog veel meer advertentiesets hebt staan. Door in het vakje voor de campagne een vinkje te zetten worden alleen de advertentiesets en advertenties van de desbetreffende campagne weergegeven. 

Verschillende soorten campagnes

Er zijn verschillende manieren waarom je je advertenties kan laten weergeven, dit zijn dezelfde manieren als dat je ook organische berichten kan plaatsen op Instagram. Op Instagram zijn verschillende manieren om een foto of bewegend beeld te plaatsen. Via een feedpost met één afbeelding of meerdere, ook wel carrousel genoemd. Daarnaast kun je de instagram story of reels gebruiken waar je kunt adverteren.

Het kan zijn dat je wilt adverteren op alleen de instagram stories of dat je op alle manier wil adverteren, dan moet je er wel voor zorgen dat je “creative” gemaakt is voor de verschillende plaatsingen.

Let op dat er verschillende soorten afmetingen nodig zijn voor de advertenties. Een story of reel is namelijk rechtopstaand (9:16), terwijl bijvoorbeeld een tijdlijn ad (bericht) heeft een afmeting van (1080 x 1080 pixels).

Hoeveel kost adverteren op Instagram?

Dit is een beetje een open vraag, omdat je dit helemaal zelf mag invullen. Alleen de resultaten die je ervoor terugkrijgt hangen af van een aantal zaken zoals: of je product/dienst aansluit bij je gekozen doelgroep, wordt er een juiste call to action gebruikt, de landingspagina van de ad, de gemaakte creatives en ga zo maar door.

Er zijn zoveel verschillende dingen waar je als bedrijf rekening mee moet houden, waardoor het niet meteen vanzelfsprekend is dat je winst maakt uit je advertentie. Dit komt omdat je al deze verschillende aspecten moet testen, hierdoor kom je erachter wat jouw doelgroep is, wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep en hoe je deze het beste kunt benaderen.

Je kunt dus al adverteren vanaf een paar euro per dag per advertentie set, wat instagram hiermee kan hangt dus af van hoe je de advertenties instelt.

Hoe stel ik een campagne op?

Hier zullen wij stap voor stap uitleggen hoe je een campagne opstart, met toelichtingen voor de keuzes die je onderweg tegenkomt.

Stap 1: Kies een doelstelling

Nadat je op de groene knop hebt geklikt om een campagne op te zetten kom je direct op deze pagina terecht, hier kies je de doelstelling uit van je campagne. Dit hangt af van wat voor bedrijf je hebt en wat voor product of dienst je hebt, maar voornamelijk wat je wilt bereiken met je campagne.

Als je er eentje selecteert er ook een korte uitleg hierover in beeld, met informatie over waar deze doelstelling voor is bedoeld.

screen capture doelstellingen pagina

Stap 2: Geef de campagne een naam

Probeer hier zo beschrijvend mogelijk te zijn, dit maakt het makkelijker voor jezelf om je campagnes uit elkaar te houden. Daarnaast kun je achteraf je campagne ook weer terugvinden als je je gegevens nogmaals wilt analyseren.

Daarnaast heb je op deze pagina de keuze om van je advertentie een “optimalisatie van campagnebudget” te maken. Dit houdt in dat je in plaats van een bedrag per advertentieset een vast bedrag voor de hele campagne te geven. Instagram gaat dan het gekozen bedrag zelf verdelen over de advertentiesets. Instagram doet dit door de best presterende advertentieset meer geld uit te laten geven, en de advertentieset die niet zo goed presteert dus minder uit te laten geven.

Dit is handig voor als je al goed weet wat een beetje werkt voor jouw doelgroep, omdat je geld heel zo goed mogelijk wordt besteed. Maar dit is niet zo handig in de testfase omdat je dan nog niet zeker weet welke doelgroep en benadering het beste werkt voor jouw bedrijf. 

Stap 3: Kies budget en de tijd

Als je bij stap 1 niet “optimalisatie van campagnebudget” hebt geselecteerd, dan kan je hier een bedrag invullen voor jouw advertentieset en de looptijd van je advertentie. Daarnaast kan je kiezen of je een bepaald bedrag per dag wilt uitgeven of dat je een bedrag hebt voor de gehele periode, met de tweede manier zorgt Instagram ervoor dat het gekozen bedrag mooi verdeeld wordt over de gehele periode.

Stap 4: Bepaal je doelgroep

Dit is het moment dat jij je doelgroep gaat instellen, dit kan op veel verschillende manieren. Je kunt namelijk een andere leeftijdsklasse instellen, het geslacht, de locatie, maar ook selecteren op interesses van mensen. Jouw advertentieset wordt alleen maar weergegeven aan de mensen die aan deze richtlijnen voldoen. Dus probeer de persona van jouw bedrijf te schetsen en je advertentieset daar zo goed mogelijk op in te stellen.

Stap 5: Selecteer waar je advertenties worden getoond

Bij deze stap kun je ervoor kiezen of je Instagram de regie geeft voor je advertentieset, door namelijk automatische plaatsingen te selecteren. Of door zelf te kiezen waar je advertentieset wordt weergegeven, misschien wil je wel dat je alleen maar adverteert op instagram story en reels.

Vanaf dit venster kun je er ook voor kiezen om je advertenties op facebook te plaatsen, of als je dat niet wilt dan haal je daar het vinkje weg. Het kan namelijk best wezen dat jouw doelgroep alleen op Instagram zit en niet op facebook.

Stap 6: Het maken van de advertenties

Nadat je op volgende hebt geklikt, kom je in het venster waar je de advertentie kunt gaan samenstellen. Het makkelijkste is om vooraf al je creatieve te maken via een ander programma, zodat je deze alleen nog maar hoeft toe te voegen. 

Daarnaast kom je voor een aantal keuzes te staan zoals: wil je een afbeelding of video? Een carrousel ad of toch je hele collectie promoten?

Bij de tekstkaders kun je wat informatie invullen of je product of dienst, vul hier in wat jij denkt dat nodig is om de mensen naar je website te trekken. Je kunt dit doen door specificaties neer te zetten van je product of dienst, of door gewoon iets leuks neer te zetten.

Als je bezig bent met het aanpassen van de informatie, dan zie je rechts daarvan een voorbeeld  hoe het eruit gaat zien als advertentie. Je kunt zo een beetje spelen met teksten en de manieren hoe je de mensen wilt benaderen.

Als laatste moet er nog iets ingevuld worden en dat is de link van de pagina waar ze de “potentiële klanten” heen worden gestuurd vanuit de advertentie.

Alles naar wens? Dan kun je rechtsonder op de button 'publiceren' klikken en de campagne gepland. That's it 😉.

Als je nog meer wilt lezen over tips en tricks voor het maken van een succesvolle advertentie? Bekijk ons artikel over tips voor de beste social ad campagne”.