Loop je vast of merk je dat je al een tijdje geen progressie meer boekt met je bedrijf of pagina? Dan is het een goed idee om een nulmeting te doen. Wat houdt dit in en hoe je dit het beste kan doen leggen we in dit artikel uit.

Wat is een Nulmeting?

Een beetje kort door de bocht is het een foto of overzicht van de huidige stand van zaken binnen je organisatie of pagina. Dus wanneer je ervoor kiest om je nulmeting uit te voeren ga je alle punten langs die belangrijk zijn voor jouw organisatie en die ga je meten. Voor bepaalde onderwerpen zul je een aantal vragen moeten opstellen, die een duidelijk beeld weergeven over hoe jouw organisatie nu in elkaar zit en hoe het in zijn werking gaat, wat mensen ervan vinden en hoe er over het algemeen op wordt gereageerd.

seo strategie - man schrijft op glazen bord - groove digital

Je kunt hiervoor de volgende vragen opstellen:

  • Op welk platform bevindt zich jouw doelgroep?
  • Wat wordt er online over jouw organisatie gezegd?
  • Waar wordt er over jouw organisatie gezegd?
  • Wat voor personen zeggen wat over jouw organisatie?
  • Wat voor reputatie heb je op online-gebied opgebouwd?

Daarnaast is het ook belangrijk om over de hierboven genoemde punten van je concurrenten in kaart te brengen. Waar zijn je concurrenten goed? in een waar leggen zij de focus op? 

Als je goed weet waar de concurrent zich mee bezighoudt, dan weet je ook waar er kansen liggen voor jouw organisatie.

De vorige vragen waren er om een bepaald beeld van jouw organisatie te kunnen schetsen, daarnaast is het ook erg belangrijk dat we een aantal punten kunnen meten. Zoals hoeveel volgers je momenteel hebt, hoeveel maandelijkse bezoekers komen er naar je blog en krijg je bijvoorbeeld reacties op je posts?

  • Hoeveel volgers heb je op de social-media kanalen?
  • Hoeveel e mail-abonnees heb ik op de nieuwsbrief?
  • Hoeveel likes hebben je instagram posts gemiddeld?
  • Hoeveel maandelijkse bezoekers heeft je website?
  • Hoevaak wordt je artikel of product gedeelt?

Nu je duidelijk in beeld hebt waar jij staat met je organisatie en waar je kansen liggen ten opzichte van de concurrenten, gaan we verder met doelstellingen zetten. 

Waar wil jij heen? Hoeveel likes wil je hebben? Wat voor klanten wil je binnenhalen? 

Schrijf deze doelen voor jezelf op, duidelijk wanneer je deze doelen wilt behalen en probeer deze zo duidelijk mogelijk te noteren (SMART).

Resultaten

Je hebt met jezelf afgesproken wanneer je de doelstellingen gehaald wilden hebben, wanneer dit moment is aangekomen pak je de vragen er weer bij en vul deze opnieuw in.

Nu je dit in een duidelijk overzicht heb gezet, kan je makkelijk zien welke doelstellingen je hebt behaald en welke niet. Daarnaast heb je wat duidelijke inzichten gekregen over wat werkt voor jouw organisatie en wat niet.

Voor de doelstellingen die je niet behaald hebt, is het nu belangrijk dat je hiervoor een plan van aanpak gaat maken. Hoe komt het dat ik deze doelstelling niet hebt gehaald? Wat kan ervoor zorgen dat ik deze wel ga halen?

Een nulmeting van je bedrijf zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in de processen van je website of social-media platformen. Bij het maken van een nulmeting is het belangrijk dat je kritisch bent op de resultaten, maar ook de doelstellingen duidelijk formuleert.