Bijdragers

Rens Hageman
Oprichter, Designer & Strateeg

Over Scooter Planet

Scooter Planet is de meest complete scooterservice van Amsterdam! Niet alleen verkopen en verhuren ze scooters, ook verzorgen ze onderhoud, repareren ze scooters en recyclen ze oude en versleten scooters. Voor onderhoud aan je scooter kun je altijd bij ze terecht.

Ook als je stil bent komen te staan met je scooter kun je rekenen op Scooter Planet. Ze halen je scooter op voor reparatie terwijl jij je reis voortzet op een vervangend model!

Wat was de klantvraag?

Scooter Planet wilde een vernieuwde website die meer organische website bezoekers moest opleveren. De wens was een WordPress website laten maken met Elementor. Daarnaast was er de wens om de hosting van deze andere websites te centraliseren.

Wat waren de doelstellingen?

Doelen voor de website

  • Het vernieuwen van de website met een verbeterde URL-structuur, zonder de opgebouwde SEO-waarde te verliezen.
  • Alle bestaande pagina's overnemen, en verbeteren.
  • Een goede kickstart voor SEO maken met de nieuwe website.

Doelen voor project SEO

  • Structureel verhogen van het aantal organische bezoekers
  • Click Through Rate verbeteren

Hoe gingen we te werk?

Onze aanpak is opgesplitst in twee fases:

  1. Het onderdeel website design & website ontwikkeling.
  2. Het project zoekmachine optimalisatie.

Project webdesign

De website kon wel een opknapbeurt  gebruiken. Onderstaande foto is een mock-up van de oude website.

Oude website Scooter Planet

Om te beginnen hebben we het kleurenpalet vereenvoudigd. De paarse tinten zijn weggehaald en vervangen door rood (afkomstig uit het logo), wit en grijstinten. Verder heeft de website een modern en responsive design gekregen waarmee hij klaar was voor de toekomst. Daarnaast klaar is voor bedrijfsgroei voor Scooter Planet.

De nieuwe website is gemaakt in WordPress met de Elementor pagebuilder. De oude website van Scooter Planet bestond al uit een groot aantal pagina's. De inhoud van deze pagina's hebben we 1 op 1 overgenomen naar WordPress en waar nodig verbeterd. Met het klaarzetten van de nieuwe website hebben we gehandeld met het SEO project in het achterhoofd. Om een goede basis te leggen was het van belang om een verbeterde URL-structuur in te bouwen. Dit hebben we gedaan aan de hand van hoofdpagina's en sub-pagina's. Bij het live zetten van de website hebben we een uitgebreide SEO-migratie verricht.

SEO Migratie

Ter afronding van het project rondom de website van Scooter Planet is er een SEO migratie uitgevoerd. Tijdens dit proces gaan we na of er verschillen zijn in de URL van de oude website die zijn geïndexeerd door Google, en de urls van de vernieuwde website. Als deze niet precies overeenkomen zal een klik in Google naar een 404 (error) pagina verwijzen. Dit is een onprettige gebruikerservaring en is dus erg slecht voor de SEO. Door oude URL's door te verwijzen naar de nieuwe URL's met een zogenaamde redirect wisten we dit te voorkomen voor Scooter Planet.

Project Zoekmachine Optimalisatie

Met een nieuwe website die in de basis al goed stond voor zoekmachine optimalisatie zijn we het SEO-project met een kickstart begonnen. Daarna hebben we een structurele aanpak gehanteerd waarbij we de verschillende SEO onderdelen hebben opgesplitst en hierbinnen de benodigde activiteiten hebben geprioriteerd.

Zo hebben we de bestaande content verbeterd door keywords in de tekst en in de alt-text van afbeeldingen op te nemen. Daarnaast is er in Semrush uitgebreid onderzoek gedaan naar welke onderwerpen potentie boden voor meer organisch verkeer. Onderstaand gaan we hier verder op in.

Meer verkeer door content creatie

Tijdens een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kwamen we er achter dat er veel wordt gezocht op 'van blauw naar geel kenteken'. Er was echter nog geen pagina op de website die dit onderwerp aansneed. In samenwerking met de eigenaar hebben we een uitgebreide tekst geschreven over dit onderwerp. De resultaten van deze actie zijn significant. Wanneer er nu wordt gezocht op 'van blauw naar geel kenteken', staat de website van Scooter Planet op #1.

In onderstaand afbeelding is te zien hoe de pagina de spijker op de kop heeft geslagen. De pagina is ongeveer 7 maanden geleden gepubliceerd. De afgelopen 6 maanden zijn er bijna 3400 organische kliks naar de pagina gerealiseerd door dit artikel.

Succesvol content creatie

Het succes van de SEO-campagne die we hebben gevoerd is ook terug te zien in het totaal aantal website bezoekers. In het lichtblauwe kader op de afbeelding hieronder is te zien dat in de afgelopen 6 maanden 8,86k organische bezoekers de website van Scooter Planet hebben bezocht. Dit is een stijging van %167 ten opzichte van de 6 maanden daarvóór!

Stijgende lijn in organisch verkeer

Top 3 en top 10 posities voor keywords

In Semrush is een positon tracking ingesteld. Dit houdt in dat er wordt bijgehouden op welke positie de website wordt getoond per keyword. Voor Scooter Planet hebben we 21 top 3 posities. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer %75 van alle kliks in Google uitgaan naar de top 3 rankings.

De top 3 resultaten van Scooter Planet zijn als volgt onderverdeeld:

  • Positie 1: 6 keywords
  • Positie 2: 9 keywords
  • Positie 3: 7 keywords

Wanneer je in de top 10 staat betekent dit dat je op de eerst pagina wordt getoond. Scooter Planet wordt voor ruim 100 keywords op de eerste pagina van de zoekresultaten weergegeven.

Semrush position Tracking
Portret van chef Egon van Hoof