SEO
9.5.22
10 min

Zoekmachine Optimatisatie (SEO) wat is dat eigenlijk in 2022

SEO is een begrip wat iedereen tegenwoordig wel eens heeft gehoord. Maar wat is het eigenlijk? Dat ontdek je in dit artikel.

SEO is een afkorting die staat voor Search Engine Optimization. Dit is het proces van het optimaliseren van jouw website om organisch, of onbetaald, verkeer te krijgen van de zoekmachine resultaten pagina. Je kunt een zoekmachine beschouwen als een soort website waarop je allemaal informatie kunt opzoeken van andere websites.

Er zijn veel verschillende zoekmachines die je kunt gebruiken, maar de populairste zijn Google, Yahoo!, en Bing.  Het kiezen van een zoekmachine zou moeten afhangen van een paar factoren. Er zijn meer zoekmachines om uit te kiezen dan alleen Google of Bing.


Bron: https://sparktoro.com/blog/avasts-shutdown-of-jumpshot-will-harm-the-web-and-the-world/

Maar waarom is iedereen zo dol op Google?

Google heeft veel meer data: de meeste algoritmes van zoekmachines baseren zich op gebruikersgegevens uit het verleden om de huidige versie van algoritmes aan te drijven. Google heeft 5 tot 6x zoveel marktaandeel als Bing en beschikt dus over 5 tot 6x zoveel gegevens om te analyseren en te gebruiken voor zijn algoritmen.

Waarom is Google beter

  1. De resultaten zijn nauwkeuriger
  2. Vindt en registreert meer informatie
  3. Sneller dan elke andere zoekmachine

Van nu af aan, focussen we ons op Google.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO houdt in dat je bepaalde wijzigingen aanbrengt in het ontwerp en de inhoud van uw website om uw site aantrekkelijker te maken voor een zoekmachine. Je doet dit in de hoop dat de zoekmachine uw website zal weergeven als een top resultaat op de zoekmachine resultaten pagina (SERP).

Al het internetverkeer is NIET gelijk

tips om google efficiënter te gebruiken
tips om Google efficiënter te gebruiken

Zoekopdrachten beter begrijpen

"Ik wil gebruikers aantrekken, die op zoek zijn naar iets wat ik kan aanbieden.  Als ze iets zoeken wat ik niet kan aanbieden, en toch op mijn website komen, zullen ze gewoon weggaan. Dat maakt geen impact op mijn conversiepercentage". De aanname: “hoe meer verkeer, hoe meer conversie” is dus verkeerd. Als je alleen maar ongeschikte leads zou aantrekken, wordt het conversiepercentage niet verbetert.

Dit is hoe je meer organisch verkeer van hoge kwaliteit van Google kunt krijgen

  1. Je internetpagina moet verschijnen in SERP's
  2. Je moet verschijnen op de eerste pagina van Google
  3. Bij voorkeur verschijnen als het eerste organische resultaat van Google
  4. Je moet ervoor zorgen dat gebruikers op jouw website klikken
De top 3 Google zoekresultaten krijgen 75,1% van alle klikken.

Het Amerikaanse Backlinko heeft onderzoek gedaan naar de belangrijkste factoren voor websites onderzocht. Die rankingsfactoren maken deel uit van het topgeheime algoritme van Google, dat 500-600 keer per jaar wordt bijgewerkt. Het algoritme was 10 jaar geleden totaal anders. Het is geëvolueerd om beter aan te sluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker.

Google's belangrijkste rankings factoren

Hoe werkt Google?

Jouw website wordt gerankt voor een bepaalde zoekopdracht op basis van Google's ranking factoren.

Zoekmachines speuren websites op het Internet af

Google's algoritme zag er 10 jaar geleden ongeveer zo uit

Google-algoritme verandert door de jaren heen
Google algoritme 10 jaar geleden

Google algoritme verandert door de jaren heen

Als we 10 jaar geleden terugkijken, zijn de algoritmen van Google voortdurend veranderd om slechte praktijken van gebruikers aan te pakken om ervoor te zorgen dat hun webpagina's een goede zoekmachinepositie hadden. Dit zijn de meest relevante algoritme wijzigingen.

Panda

Vóór 2011 was het positioneren van een website relatief eenvoudig met praktijken die op dit moment alle alarmen van Google zouden doen afgaan. Op dit moment, het herhalen van het hoofd zoekwoord door de tekst heen, hoe vaker hoe beter het een goede positionering heeft bereikt. Met de komst van Google Panda kreeg kwantiteit geen prioriteit meer en werd kwaliteit beloond. Deze verandering bestrafte websites met weinig waardeloze inhoud en websites die inhoud content dupliceren. Op dit punt begon de SEO van de pagina's prioriteit te krijgen, wat bekend staat als: interne linkbuilding. Een werk dat vandaag de dag nog steeds wordt gedaan.

Wil jij aan de slag met SEO maar kun je daar wat hulp bij gebruiken?

Een SEO Specialist helpt jou winnen door deze vragen van Google te beantwoorden: hoe weet Google van uw website? En hoe kan Google weten waar uw website over gaat?

Jouw website wordt gepositioneerd voor een bepaalde zoekopdracht op basis van Google's ranking factoren

Web Crawler and Scraper
Een web crawler (ook wel web spider genoemd)
Het crawlen van jouw pagina betekent niet dat die geïndexeerd

Crawling betekent dat Google bot kijkt naar alle inhoud van de pagina en analyseert het

Indexeren betekent dat de pagina in aanmerking komt om in de zoekresultaten van Google (SERP's) te verschijnen

Crawlen betekent dat Googlebot naar alle inhoud/ code op de pagina kijkt en deze analyseert. Indexeren betekent dat de pagina in aanmerking komt om in de zoekresultaten van Google te verschijnen.

Crawlen is het eerste deel van het laten herkennen van uw pagina door een zoekmachine en het laten zien in de zoekresultaten.  Dat jouw pagina gecrawld is, betekent niet noodzakelijk dat de pagina geïndexeerd is en gevonden zal worden.  Pagina's worden gecrawled om verschillende redenen... De meest voorkomende is het hebben van een XML sitemap die Google leest, en die verwijst naar uw nieuwe pagina.

Wat crawlen betekent, is dat Google de pagina heeft bekeken en afhankelijk van Google denkt dat de content "Nieuw" is of op een andere manier iets te "iets te bieden heeft aan het internet" kan het worden geïndexeerd.

Wanneer Google een pagina crawlt, kijkt het ook naar de links op die pagina en plant het de Google Bot om die pagina's ook te bekijken.  

Web Crawler and Scraper: The Easy Way
Crawlers of bots verkennen websites om hun inhoud vervolgens te indexeren

bron: Crawling, Indexing, and Ranking video Semrush

Hulp bij SEO

Wil je hulp bij SEO van je website dan ben je bij Groove Digital aan het juiste adres. Hier helpt Groove Digital je mee:

  • Technische zaken: crawl toegankelijkheid zodat motoren uw inhoud kunnen bereiken en indexeren
  • Content optimalisatie: content die de zoekopdracht van de gebruiker beantwoord
  • Keyword optimalisatie om bezoekers aan te trekken en zoekmachines

Dat was het voor vandaag! Binnenkort meer artikelen... Heb je na het lezen feedback op dit artikel? Neem gerust contact met ons op!

Mo Sahardid

Gratis SEO analyse inplannen?

Wil je meer weten over de kansen voor jouw SEO?

Gratis consult inplannen