Een merk bouwen... het kost zoveel tijd, energie en vergt een lange adem. In een tijd waarin het starten van een bedrijf nog nooit zo gemakkelijk is geweest, is het tegelijkertijd ook moeilijker geworden om een sterk merk op te bouwen. In dit artikel gaan we kijken waarom een merk belangrijk is en hoe branding kan helpen. Ook leer je over effectieve marketingtools.
Google geeft om merken omdat consumenten om merken geven. Omdat consumenten om merken geven, geeft Google hun prioriteit. Om een goede SEO te zijn, moet je niet alleen technische expertise hebben, maar ook de holistische kijk op het bedrijf en een hoge mate van empathie speelt daar een rol bij.
Als je vanuit een niet-marketing achtergrond bij SEO bent gekomen, maar toch met SEO bezig bent, is het belangrijk om een breder begrip te hebben van merkmarketing.
In het kort; Op een toegankelijke, niet-technische manier naamsbekendheid opbouwen. Een effectieve merkstrategie, ook wel 'brandstrategie' genoemd, kan een bedrijf helpen om op een betekenisvolle manier een imago van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid naar buiten te brengen. In dit stuk gaan we kijken naar enkele basisprincipes van goede merkmarketing die hierbij kunnen helpen.
Vaak is het niet een bewuste beslissing waarom iemand een bepaald product boven andere kiest; in veel gevallen is het een gevoelsmatige en intuïtieve keuze.
Het is duidelijk dat 'merk' het verschil kan maken.
Ken je dat: Je blijft proberen, steeds opnieuw, precies te vertellen wat ze van je moeten denken. Maar ze blijven je elke keer afwijzen dat is traditionele marketing. . . Branding gaat over mensen iets laten voelen. Het zorgt voor verbinding met je doelgroep, vergroot naamsbekendheid en houdt je merk top-of-mind.
“Aesthetics is the language of feeling, and in a society that's information rich and time-poor, people value feeling more than information.” - Marty Neumeier
Marketing en branding zijn twee verschillende concepten, maar ze hebben ook een aantal overeenkomsten. Allebei zijn ze gericht op het creëren van een positief imago van een organisatie, product of dienst. Ze zijn ook beide gericht op het verhogen van de bekendheid en het bereiken van een groter publiek. Beide houden zich bezig met het verhogen van de waardering van een bedrijf, product of dienst en het vergroten van de klantenbinding.
Het belangrijkste verschil tussen marketing en branding is dat marketing zich richt op het verkoop en winst, terwijl branding zich richt op het creeeren van een positief imago.
Je merk is het kloppende hart van de organisatie. Dit houdt in dat het gebaseerd is op het blijvende gevoel; de ervaring en de emotie die consumenten associëren met je merk.
Als je aan een merk denkt, denk je waarschijnlijk aan direct toepasbaar huisstijl ontwerp, packaging design, vette taglines, logos. FOUT een merk is slechts een perceptie, wat in de gedachten van de klant een FEIT wordt. Deze elementen zijn alleen ondersteuning van het merk, en niet het merk zelf.
Het is jouw persoonlijkheid wat dé onderscheidende factor is. De eerste stap in het proces van een merk, is ALTIJD om naar binnen te kijken en te zien waar de rauwe energie vandaan komt. Blijf dicht bij jezelf, weet wie je wilt aanspreken en wat je wilt bereiken.
Persoonlijkheid wordt bepaald door karakteristieken die je onderscheiden van anderen. Tesla; eigenwijs, goudeerlijk, gepassioneerd, komt snel tot de kern, vastberaden en doelgericht. Al deze eigenschappen kun je terug zien in de persoonlijkheid van een business. Door de keuze van de kleur rood, maar ook het gebruik van humor in teksten zorgt Tesla ervoor dat de persoonlijkheid tot uiting komt.
Merken zijn abstracte, multidimensionale ideeën. Een merk is een combinatie van een aantal verschillende kwaliteiten. Deze kwaliteiten blijken niet altijd vast te liggen.
Een merk richt zich tot een bepaalde doelgroep. Ze worden gekenmerkt door een verlangen, om een emotionele band te creëren, waarbij rationele productkenmerken worden genegeerd.
Mensen kopen liever van een merk dat ze vertrouwen dan van een onbekende optie. 81% zegt dat ze liever kopen van iemand die ze vertrouwen. Je moet aandacht besteden aan je merk, want het is het eerste wat mensen zien wanneer ze overwegen, met je in zee te gaan.
Trends volgen en concurrenten proberen te overtreffen door hetzelfde te doen als zij,is niet genoeg om je merk te laten opvallen in een overvolle markt. Het gebruik van humor, herkenbaar taalgebruik of een intuïtief design draagt bij tot het creëren van een emotionele band met de bezoeker. Als we evenveel tijd besteden aan hoe we mensen ons merk willen laten ervaren als aan wat we over onszelf willen vertellen, creëren we echte verbindingen die ons merk tot leven brengen. Een merk wordt opgebouwd door een community, bestaande uit zowel de werknemers van het bedrijf, als de klanten, niet-klanten, leveranciers, investeerders en uiteindelijk ook de concurrenten. Het is een compleet ecosysteem. Merkidentiteit gaat een stap verder dan het logo, de verpakking of het product, het merk van een bedrijf MOET doordringen in elke communicatie van een bedrijf. Uit een studie van Zeno Group bleek dat consumenten tot zes keer meer geneigd zijn te kopen van bedrijven met een sterk doel. Dit is een duidelijk verlangen van de consument.
Sterk merk met een aanhang maakt investeerders verliefd op het eerste gezicht. Een community is een van de belangrijkste punten waar investeerders naar kijken. Geïnspireerd door dit overzicht van innovatieve VCs wereldwijd (overigens zonder Nederlandse investeerders). Als er geen sterk merk is er niet veel hoop in wat er zal gebeuren.
Een merk wordt voor 20% gemaakt door marketing-communicatie en voor 80% SWAG
Met een merk bouw je een diepgaande band met je doelgroep. Een merk is een verzameling expressies waarmee een bedrijf zich herkenbaar maakt. Branding is het maken en bewaken daarvan.
Het delen van verhalen is een geweldige manier om met mensen in contact te komen. Als je een verhaal hoort, kun je je inleven in iemand anders en je identificeren met hun situatie.
Verhalen dienen vele doelen in marketing. In onze tijd is het opbouwen van vertrouwen misschien wel het belangrijkste van allemaal!
Dit is waarom verhalen een ongelooflijk tool kunnen zijn voor het winnen van een koud publiek. Zeker in de B2C hoek, maar ook in de B2B sector. Hoe vertel je je meest overtuigende merkverhaal? Niets werkt beter dan verhalen, het is de eerste vorm van communicatie. Het zit genetisch ingebakken in onze 2000 jaar oude hersenen. Plus verhalen kunnen niet worden tegengesproken het is immers een verhaal.
Jouw authenticiteit is jouw culturele waarde. Op het moment dat jouw doelgroep jouw oorspronkelijke missie niet meer ziet, gaan ze ergens anders naartoe.
Om te voorkomen dat een merk als een dun laagje make-up over het bedrijf wordt gesmeerd, is het belangrijk dat het niet één persoon is die de richting en de regie over het merk heeft. Zorg dat je iedereen erbij betrekt, van het hoger management tot aan lager, zodat niemand mist wat er gedaan moet worden!
Wanneer voelen mensen zich verbonden met jouw merk? Consumenten willen zich niet verbinden met merken. Mensen willen dat merken zich verbinden met andere mensen. Maak jouw merk menselijk!
Net als bij een persoon gaat het bij een merk om uiterlijk verschijn, hun manier van praten, lopen en denken. Het zijn al deze dingen samen PLUS wat anderen mensen ervan vinden. Een merk is niet alleen een naam of logo dat wordt gebrandmerkt op een stuk merchandise. Jouw merk betekent veel, VEEL meer dan dat!
De merkidentiteit vormt dus de basis van alles wat met het brandING te maken heeft, om te formuleren wat het bedrijf aan de wereld wilt uitstralen.
Op deze manier zijn je merk en branding, een van de meest krachtige (en belangrijke) communicatieve hulpmiddelen in je marketing gereedschapskist.
Simpel gezegd: een product is wat je verkoopt, een merk is het imago van het product dat je verkoopt, en branding de strategie die wordt gebruikt om dat imago te creëren.
Als je dit leest tot zover hebt gelezen, is het duidelijk dat je gelooft in een sterk merk, dat je banden met je community kan doen groeien en uitbreiden. Neem contact met ons op, als je een informeel gesprek wilt over hoe we jou kunnen helpen.
Je merkstrategie beschrijft in detail hoe je de essentie van je merk (onderkant van de ijsberg) op een tastbare manier tot leven brengt (bovenkant van de ijsberg), zodat dat je merk duidelijk, samenhangend en consistent is voor je klanten. Je visuele identiteit is een hulpmiddel om je werk visueel over te brengen, en ondersteunt zo je merkstrategie. Daarom is het belangrijk dat je, voor je in je merkidentiteit duikt een duidelijk omschreven merkstrategie te hebben!
“To me, marketing is about values,” he said. “This is a very complicated world, a very noisy world and we’re not going to get the chance to get people to remember us. No company is. So we have to be very clear about what we want people to know about us.” - Steve Jobs
Het bedenken van een slimme slogan of ‘merkbelofte’. Beantwoord de vraag: “Waarom bestaan wij?”
Voorbeelden:
De HEMA maakt het dagelijkse leven makkelijker en leuker, wie en waar je ook bent. Gewoon. HEMA.
De oprichters van NAÏF willen de oceanen redden met billendoekjes. Hoe de babyverzorgingsindustrie het milieu, en baby’s schaadt, leidde tot het ontstaan van NAÏF. Met hun merk willen ze de wereld van cosmetica veranderen.
De merkbelofte van Nike gaat veel verder dan de beroemde slogan: "Just do it." Nike's merkbelofte is: "Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet* in de wereld." De asterisk in de merkbelofte zegt dat als je een lichaam hebt, je een atleet bent.
Geef antwoord op de vraag: “Wat zijn wij hier aan het doen? Hoe helpen wij de toekomst te creëren?”
Voorbeelden:
Casper: We zetten een nieuwe standaard in slaapinnovatie.
Tesla: Om de overgang van de wereld naar duurzame energie te versnellen.
Zoom: Communicatie frictieloos maken.
Geef antwoord op de vraag: “Hoe zullen we ons gedragen ter ondersteuning en nastreving van onze missie, visie en doel?” (maximaal 5 om mee te beginnen)
Voorbeeld: Patagonia
Bouw het beste product: Onze criteria voor het beste product berusten op functie, repareerbaarheid, en, vooral, duurzaamheid. Een van de meest directe manieren waarop we de ecologische impact kunnen beperken is met goederen die generaties lang meegaan of 0gerecycleerd kunnen worden zodat de materialen erin, in gebruik blijven. Het beste product maken is belangrijk voor het redden van de planeet. Veroorzaak geen onnodige schade: We weten dat onze bedrijfsactiviteiten - van het verlichten van winkels tot het verven van overhemden - een deel van het probleem zijn. We werken hard om onze bedrijfspraktijken te veranderen en delen wat we geleerd hebben. We proberen niet alleen minder kwaad te doen, maar ook meer goed. Gebruik het bedrijfsleven om de natuur te beschermen: De uitdagingen waar we als samenleving voor staan vereisen leiderschap. Zodra we een probleem voelen aankomen, handelen we dit af. We omarmen risico's en handelen, om de stabiliteit, integriteit en schoonheid van het web van leven, te beschermen en te herstellen. Niet gebonden aan conventies: Ons succes - en veel van het plezier - zit in het ontwikkelen van nieuwe manieren om dingen te doen.
Het bouwen van een geweldig product/service is niet genoeg om op te vallen in de markt. Wat je nodig hebt, is een overtuigende boodschap, een die jouw publiek aanspreekt en uniek is voor jouw merk. Marketing- en salesteams gebruiken deze verklaring om hun berichtgeving te sturen en ervoor te zorgen dat alle communicatie consistent is.
Een positioneringsverklaring beschrijft jouw product en doelgroepen en legt uit hoe het de marktbehoefte vervult. Zo positioneer je een merk uniek en onderscheidend.
Vul deze voorbeeldzin voor jezelf in om een merkpositioneringsverklaring te schrijven als je niet zeker weet of je er een hebt. Voor [doelgroep] is Merk de enige [categorie of referentiekader] die [punten van differentiatie/voordelen levert] omdat [redenen om te geloven].
Met een scherpe en persoonlijke positionering kun je een voorkeurspositie innemen in het brein van je ideale doelgroep.
Bijvoorbeeld:
Kappa: het ultieme sportmerk voor trendy atleten. De Italiaanse fabrikant Kappa maakt sportkleding en dagelijkse kleding voor hem en haar, jong en oud.
Doe dit lang genoeg, et voilà:Je hebt een krachtig persoonlijk merk.
Strengths → Opportunities: Zonder positioneren wordt je nooit een sterk merk
Een uitstekend voorbeeld van een positioneringsverklaring is dat van Avis, een autoverhuurbedrijf: "Avis is slechts nummer 2. We try harder." Aandacht trekken is een van de belangrijkste doelstellingen van elke marketeer. Dat was gelukt! In de jaren zestig, toen deze reclamecampagne werd ontwikkeld, was toegeven dat je minder was dan nummer één in strijd met de meeste marketinginspanningen. Maar juist dit feit trok de aandacht van de consument. Lees hier meer over de campagne van Avis.
Het proces van identificeren, begrijpen en onder woorden brengen van elk van deze elementen kan ingewikkeld zijn. Maar essentieel bij het samenstellen van het fundament van je merk.
Wat is een merk?
Een merk wordt beschouwd als een van de meest waardevolle en belangrijke assets die een bedrijf kan hebben. Het is zelfs zo dat veel bedrijven vaak worden omschreven met hun merk, wat betekent dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en één en hetzelfde worden.
Wat is de rol van branding?
Branding is een vorm van marketing waarbij een bedrijf een naam, symbool of logo en een algemeen ontwerp gecreëerd wordt, dat gemakkelijk als het bedrijf zelf kan worden herkend. Het is een essentieel onderdeel van B2C en B2B marketing.
Waarom is een duidelijke doelgroep belangrijk voor je Merk?
Merken met een duidelijke doelgroep weten wat de door hen gekozen doelgroep wil en verlangt en weten hoe zij daarop moeten inspelen.
Wat zijn 5 belangrijkste elementen van een merk?
Brand Position
Brand Promise
Brand Personality
Brand Story
Brand Associations
Wat is de merkstrategie?
Het is eigenlijk het proces van het opbouwen en creëren van een sterke profilering van je merk. Het is meestal verdeeld in 3 fasen:
1. Merk in lijn brengen met doelstellingen.
2. Ontwikkel merkaanwezigheid en tools.
3. Consistent en visueel solide zijn.
Merken/Brands zijn slechts verbeeldingen, maar in de gedachten van de klant worden zij feiten. Het hebben van een sterk merk biedt veel voordelen.Een merk is een relatie, zonder een emotionele band, zal de relatie niet blijven bestaan. Onderscheidend vermogen is de sleutel tot succes.
Het is nu aan jou om na te denken over hoe je een eigen merk opzet en hoe je daarmee op een consistente manier een band met je doelgroep kan opbouwen.
Als je liever niet je eigen logo wilt ontwerpen, maar een beperkt marketingbudget hebt, dan ben je niet de enige.
Het goede nieuws is dat er verschillende mogelijkheden zijn om je daarbij te helpen.
Stuur ons gewoon een mail: hello@groove-digital.nl.
Brands as a mean of consumer self-expression and desired personal
lifestyle ScienceDirect
We ontwikkelen krachtige retailformules
5 Brands die met succes voorlichting gebruiken om te engagen
Genereer jouw volgende bedrijfsnaam met Namelix
Hoe ziet digital marketing er in 20 jaar uit? Forbes
Overzicht innovatieve VCs wereldwijd
Sterke positieverklaring Avis No2 campagne
Ps. Meer leren over branding en marketing? Volg ons dan op Instagram voor dagelijks tips en inspiratie over branding, mindset en ondernemerschap.
Wij helpen bedrijven in
Boek een 100% gratis en vrijblijvend strategiegesprek met een van onze experts (t.w.v. €667). Dit is uitsluitend voor mensen die de groei van hun bedrijf serieus nemen. Nog enkele gratis plekken beschikbaar in maart.