We herkennen het allemaal: Je hebt een prachtige campagne neergezet en hij loopt als een trein en dan ineens van de ene op de andere dag gaan de prestaties omlaag. Als je dit bekend voorkomt dan hebben je advertenties waarschijnlijk last van Advertentie Moeheid, voor de engelse term wordt “Ad Fatigue” gebruikt.
We herkennen het allemaal: Je hebt een prachtige campagne neergezet en hij loopt als een trein en dan ineens van de ene op de andere dag gaan de prestaties omlaag. Als je dit bekend voorkomt dan hebben je advertenties waarschijnlijk last van Advertentie Moeheid, voor de engelse term wordt “Ad Fatigue” gebruikt.
Als dit verrassingseffect wegvalt omdat het al herkend wordt door de doelgroep, blijft de aandacht ook niet hangen
Je hebt het waarschijnlijk zelf ook wel eens ervaren op een van de social-media kanalen: Je komt een advertentie tegen en de eerste seconde weet je al wat er komen gaat, je klikt direct weg. De meeste advertenties zijn bedoeld om mensen een impulsaankoop te laten maken door ze te verrassen met een uniek aanbod. Door deze verrassing wordt de aandacht gepakt en is men geneigd door te klikken. Als dit verrassingseffect wegvalt omdat het al herkend wordt door de doelgroep, blijft de aandacht ook niet hangen bij het zien van de advertentie. Hierdoor zal men direct doorscrollen en waarschijnlijk nog denken: “heb je die advertentie weer” en wordt het als vervelend ervaren.
Er zijn een aantal meetinstrumenten van de advertentieplatformen die duidelijk aangeven wanneer jouw advertenties zijn kracht hebben verloren.
Er zijn een aantal meetinstrumenten van de advertentieplatformen die duidelijk aangeven wanneer jouw advertenties zijn kracht hebben verloren. Natuurlijk zijn dat de kliks (CPC), als de kosten per unieke klik omhoog gaan dan wordt het dus duurder om 100 bezoekers je winkel in te loodsen. Als we er vanuit gaan dat het conversiepercentage van je website gemiddeld 3% is en je CPC gaat van 0,40 naar 0,80 per klik. Dat betekent dat het je twee keer zoveel geld gaat kosten om hetzelfde aantal bezoekers binnen te halen. En dus uiteindelijk twee keer zoveel geld kost om hetzelfde aantal conversies te behalen. Voor veel producten kan dat er net voor zorgen dat je advertentie van winstgevend naar verliesgevend omslaat.
Naast CPC is het ook belangrijk om je CPM in de gaten te houden, omdat facebook continue op zoek is naar nieuwe mensen voor jouw advertentie. Als dit al lastiger wordt omdat niemand hem meer leuk vindt om te zien, kost dit dus meer om nieuwe mensen te zoeken. Hierdoor wordt de Cost Per Mille (kosten voor duizend weergaven) dus hoger en worden dus de kosten voor jouw advertenties ook hoger.
Naast CPM en CPC is het natuurlijk erg belangrijk om je CTR in de gaten te houden, maar dit doe je natuurlijk al dagelijks omdat je benieuwd bent of je ads goed staan ;). Als je naarmate de tijd vordert je CTR ziet kelderen dan is dat ook een teken van advertentie moeheid.
Deze drie hierboven genoemde meetinstrumenten hebben natuurlijk veel invloed op elkaar, bijvoorbeeld als de CPM omhoog gaat wordt het moeilijker unieke kliks te verkrijgen en zal dus ook de CPC omhoog gaan. En als de CTR omhoog gaat dan zal de CPM omlaag gaan en de CPC ook.
Er zijn een aantal dingen die je kan aanpassen die er weer voor kunnen zorgen dat je prestaties verbeteren. Daarbij moet je denken aan je klant, hoe kan je deze weer het beste verrassen met jouw producten of dienst? Het eerste waar je dan aan moet denken is natuurlijk het variëren in ad-creatives, andere invalshoek, andere achtergrondkleur, andere ad copies etc. Als jouw ads altijd met een witte achtergrond zijn, probeer dan eens een donkere kleur. Dit is dan nieuw en wordt niet herkend en zal er dus voor zorgen dat mensen sneller geneigd zijn te stoppen met scrollen.
Daarbij moet je denken aan je klant, hoe kan je deze weer het beste verrassen met jouw producten of dienst? Het eerste waar je dan aan moet denken is natuurlijk het variëren in ad-creatives, andere invalshoek, andere achtergrondkleur, andere ad copies etc.
Daarnaast kan je nog proberen om met het bedrag te spelen, iets te verhogen of te verlagen. Op deze manier kan je het algoritme weer activeren om te zoeken naar nieuwe mensen.
Zoals eerder besproken betekent advertentie moeheid, dat je klanten moe zijn van je advertentie. Hoe kan je dit uitstellen? Nou je kan er niet voor zorgen dat de mensen je advertentie niet meer krijgt te zien, daar zorgt Facebook al voor. Maar je kan er wel voor zorgen dat de mensen meerdere verschillende advertenties van je krijgen te zien.
Je adverteert bijvoorbeeld voor 5 euro per dag op een bepaalde doelgroep of interesse, daarbij kan je prima 2 verschillende creatives gebruiken. Als dat staat probeer je af te wisselen in creatives, dus na een week er een nieuwe bijzetten. Even later weer een bijzetten en misschien diegene weghalen die niet meer loopt. Probeer wel een minimum aan te houden van 2.50 per creative, zo heeft Facebook genoeg ruimte om te testen welke creative het beste werkt.
Wij helpen bedrijven in
Boek een 100% gratis en vrijblijvend strategiegesprek met een van onze experts (t.w.v. €600). Dit is uitsluitend voor mensen die de groei van hun bedrijf serieus nemen. Nog enkele gratis plekken beschikbaar in maart.