Websites
4.7.22
3-4 min

Van UA naar GA4 met Groove Digital

Google Analytics 4 instellen? Migreren van GA naar GA4? Vraag je je af: Wat is in godsnaam het verschil tussen GA en GA4 en hoe stel ik het goed in?

GA4 in minder dan 4 minuten ben je helemaal mee

In minder dan een jaar tijd, 1 juli 2023, gaat Google Universal-property’s geen gegevens meer ophalen. Deze datum lijkt misschien nog ver weg, toch is het belangrijk om te onthouden dat je maandenlange gebruikersgegevens nodig hebt om maximaal klantinzicht uit jouw gegevens te kunnen genereren voor verschillende retargeting campagnes doeltreffend uit te voeren.  Kort gezegd, je kunt geen data meer ophalen vanuit Google Analytics. Wil je je data niet verliezen? Exporteer zo snel mogelijk de belangrijke data uit Google Analytics Universal naar Google Analytics 4 (GA4).

Waarom kiest Google voor zo'n impactvolle update?

  • De toenemende regelgeving en het bewustzijn van user-privacy vragen om een nieuw datamodel welke niet user- of session-based is. Het datamodel van GA4 zal event-based zijn.
  • Door aangescherpte privacy- en cookievoorschriften is er een toename in data-gaps van de binnenkomende data in Google Analytics. GA4 zal deze deze gaps invullen op basis van machine learning voorspellingen (predictive audiences).
  • De manier waarop Universal Analytics data verzamelt en verwerkt is te rigide om het een effectieve analytics tool te laten zijn in een constant veranderende, dynamische online omgeving. GA4 is schaalbaar en aanpasbaar aan de meest recente regelgeving en voorkeuren van de eindgebruike

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is een nieuw platform met een nieuw data model, functionaliteiten en kenmerken. Het platform kan vanaf nu beter de customer journeys volgen door de nieuwe functionaliteiten. GA4 is meer gericht op privacy en duurzaam voor de toekomst. Het gebruikt machine learning om bepaald gedrag te voorspellen van klanten.

Wat is het verschil tussen UA en GA4?

Voorheen was het enkel mogelijk om webdata te meten via Google Analytics Universal (UA). Data vanuit apps werden verzameld in Google Firebase. Google Analytics 4 (GA4) fuseert eigenlijk Google Analytics Universal (UA) en Google Firebase.

Flexibiliteit maakt toch wel dat GA4 gebruiksvriendelijker is dan UA. Je kunt makkelijker bepaalde segmenten filteren, eigen dashboards bouwen en funnels inrichten.  Bij het openen van GA4 zie je dat het platform er anders uitziet dan de oude vertrouwde GA.

Het nieuwe platform heeft dan ook ander soort data model, hierdoor kunnen oude gegevens niet worden overgeplaatst naar GA4. Daarom wordt aangeraden om zo snel mogelijk GA4 te installeren.

Het nieuwe GA4-gegevensmodel is een enorme verbetering in termen van flexibiliteit, MAAR... de GA4-rapportage-UX is op dit moment nog moeizaam in zijn gebruik. De meeste GA-gebruikers zijn niet geïnteresseerd in datamodellen - zij willen eenvoudige vragen kunnen beantwoorden, zoals: "Heeft campagneX beter gewerkt dan campagneY?". In Universal Analytics ben je gewend om naar het bron/medium, campagne, of kanaalgroeperingsrapport te gaan om antwoorden te vinden op vragen als "waar kwam mijn verkeer vandaan" of "welke site verwees naar mij".

Je kunt dit ook in GA4 doen!

Wat is nieuw in GA4?

Naast dat het een nieuwe naam heeft, biedt het ook nieuwe functionaliteiten en heeft het een nieuw uiterlijk gekregen. We lichten vier waardevolle uit.

Ondersteuning voor nieuwe apparaten

Laten we beginnen met de grootste verandering, die we echt moeten vermelden, nu kun je meerdere zogenoemde datastromen naar Google Analytics kunt sturen. Zodat je niet alleen je eigen web traffic kunt volgen, maar ook van mobiele apparaten. Klik hier om meer te weten over het verzamelen van data van verschillende sessies.

Vanaf nu meet je eenvoudiger gebeurtenissen, doe je cross-platform-analyses en trek je makkelijker conclusies.

Nieuw datamodel

Verschillende gebeurtenissen zoals formulieren, downloads, clicks, en video's zijn allemaal acties die je kunt verzamelen, opslaan en analyseren. In Google Analytics 3 UA, werden handmatige events aangemaakt voor acties.

In GA4 hebben ze het compleet omgegooid.  Nu heb je het niet meer over pageviews/sessie, transacties, sociale interacties enzovoort. Nu is alles met elkaar in verenigd en onder een concept namelijk: gebeurtenis.

Eigenlijk wel logisch, want als het een "gebeurtenis" wordt genoemd, kan het van alles zijn.

Gebruiker-ID activiteit

Het is vanaf nu mogelijk om gebruikers makkelijker te volgen via verschillende platformen. Als je Google-signalen activeert, en de gebruikers ook, is het makkelijker te zien wie de gebruikers zijn én waar ze naar toe gaan. Belangrijk is wel om goed te vermelden dat de gebruiker akkoord moet gaan de servicevoorwaarden van Google Analytics.

Time tracking

Google Universal kon tijd meten per gebruiker, maar nog niet hoeveel tijd er per actie of zelfs tijd tussen bepaalde acties. Stel je hebt een e-commerce: je kunt dan bijvoorbeeld meten hoeveel tijd er tussen ‘in winkelmand’ zit en het afrekenen.

Rapporten zelf inrichten

Ben je benieuwd naar bepaalde metrics die belangrijk zijn voor jouw bedrijf? Je kunt vanaf heden zelf rapporten bouwen. Je kunt vanaf 0 beginnen of maak gebruik van de templates die Google aanbiedt, bijvoorbeeld ‘funnel exploration’.

Events (gebeurtenis) in plaats van sessies

De type hits in GA4 is op basis van gebeurtenissen (events), elke gebeurtenis kan nu in principe worden vastgelegd. Waar er voorheen bij Universal verschillende type hits zijn (paginaweergaven, sociaal, transactie etc.) worden ze in GA4 gezien als gebeurtenissen.

Google Analytics 4 -  Groove Digital

GA4 is al enige tijd beschikbaar en het is beter omdat het meer gebeurtenisgericht is, naast andere voordelen. Nu 'gebeurtenis' van alles kan zijn, is het een stuk moeilijker om aannames te maken over wat er binnenkomt. Vandaar dat je een minder standaard rapport ziet, althans op dit moment, binnen Google Analytics GA4. Daarom gebruiken wij de 'instant-antwoord' die is zeer flexibel en je kunt snel ad hoc analyse doen.

zoekbalk google - Groove digital

Met GA4 wordt de overstap gemaakt om minder een soort rapportage-interface te zijn waar je alleen maar gegevens bekijkt, naar meer een platform waar je de tools krijgt om zelf je rapportage te bouwen vanaf nul! Na verloop van tijd zul je GA4-events, parameters en misschien gebruikerseigenschappen gaan bouwen, getriggerd door de voorwaarden die jij wilt. In GA4, *elke* hit is een event, geen rommelige meerdere hit types zoals je vindt in UA. Google's types zijn echt de beste bronnen voor GA4 en GTM. Nieuw bij gebeurtenis en conversies GA4 of wilt u overstappen naar GA(3) Universeel en heeft u vragen? Boek eenvoudig een 1-1 met mij.

Google Analytics 3 -  Groove Digital

Nieuwe look

Universal Analytics 3 heeft een brede spectrum van rapporten waarmee veel van de vragen die je voor je data zou kunnen hebben, werden beantwoord.

Nieuwe user interface

Voorheen zagen rapporten er veel hetzelfde uit: een dashboard met een tabel met data. GA4 heeft een nieuw design met een soort kaarten met data. Daarnaast is het mogelijk om zelf de navigatie in te stellen in Google Analytics.  

Eigenlijk is deze tool iets totaal nieuws. Het is een nieuwe benadering van data en hoe het deze nieuwe digitale wereld weergeeft. Dankzij het datamodel ben je flexibeler in de informatie die je in het systeem stuurt.

Meer over de komende GA4 overgang!

Automatic measurement

Een handige nieuwe functionaliteit is ‘automatic measurement’. Dit trackt meer dan alleen pageviews: scrolls, video interacties, uitgaande clicks, zoeken op site en bestand downloads. Dit allemaal zonder Google Tag Manager te installeren op de specifieke events. Dit is terug te vinden via: het tandwiel onderin > data streams > klik op een site > enhanced measurement.

Beter te vroeg, dan te laat!

Door het op tijd installeren van Google Analytics 4, zorg je dat er alvast dat wordt opgehaald vanuit jouw website. Tags moeten opnieuw geïnstalleerd worden. Daarnaast is het goed om hier in te duiken, zodat je snel vertrouwd raakt met de nieuwe ervaring.  Je kunt beide Analytics naast elkaar laten draaien, tot 1 juli 2023 wordt data opgehaald vanuit Universal. Hierna is het nog kort in te zien

Overstappen naar Google Analytics 4

Checklist GA4

  • Installeer zo snel mogelijk GA4
  • Wordt vertrouwd met de nieuwe dashboards
  • Voeg gebruikers toe
  • Installeer tags opnieuw
  • Sluit intern verkeer uit

Belangrijk om te weten: er worden steeds meer nieuwe opties toegevoegd aan GA4. Wellicht mis je nu bepaalde functionaliteiten die je voorheen wel had in Universal. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd tot GA4 helemaal gebruiksvriendelijk is.

Goed nieuws

Gebruik deze tool om je doelen uit Universal Analytics 3 te importeren in GA4. Die keuze is echt aan jou, en moet jouw bedrijfsbehoeften en prioriteiten weerspiegelen. Echter, voordat je begint met het implementeren van volledig op maat gemaakte gebeurtenissen, raad ik je sterk aan om eens te kijken naar de "aanbevolen gebeurtenissen" door Google, en de aanbevelingen voor gebeurtenissen op te volgen.

Samengevat

Kijk, we beginnen GA4 nu pas echt te begrijpen. En net als elk ander Google-product, verandert het elke dag! Er is nog zo veel te leren en te ontdekken in GA4, en dit proces zal er voor iedereen anders uitzien. We moedigen iedereen aan om GA4 uit te proberen en ermee te spelen. Het kan ongemakkelijk zijn, maar ik verzeker je dat het veel meer op UA lijkt dan je denkt, alleen een beetje meer geavanceerd. Extra tools is nooit weg, toch?

FAQ

Is er een migratietool GA UA naar GA4?

Jaa Google heeft een verhuishulpje waarmee bestaande doelen in Universal Analytics kunnen worden geïmporteerd in Google Analytics 4.

Zo werkt het. Met de doelen migratie tool kun je snel relevante doelen van je aangekoppelde Universal Analytics property recreëren als conversie gebeurtenissen in je Google Analytics 4 property.

Wat zijn alle soorten gebeurtenissen die in GA4 kunnen worden opgezet voor digitale marketing?

In GA4 kunnen gebeurtenissen worden opgesplitst in 4 categorieën:

  • Automatisch verzamelde gebeurtenissen.
  • Verbeterde meting van evenementen.
  • Aanbevolen gebeurtenissen.
  • Aangepaste gebeurtenissen.

Als je verder wilt gaan en aangepaste gebeurtenissen wilt toevoegen, laat je dan inspireren door de naamgeving van de standaard en aanbevolen gebeurtenissen voor de naamgeving van de jouwe.

Ik geef graag wat feedback of advies. Misschien vind je het zelfs nuttig. Stuur me gewoon een e-mail: mohamed@groove-digital.nl

Mo Sahardid

Binnen 3 maanden op pagina #1 in Google - Gegarandeerd

Of we werken gratis totdat het resultaat is behaald.

Neem contact op
emoji exploding head

Plan een Gratis Strategie Sessie van 30 minuten.

Je gaat strategisch sparren met één van onze online strategen, met het oog op de bedrijfsdoelstellingen van jouw bedrijf.
Je ontvangt een gratis Digital Growth Blueprint ter waarde van €600 na afloop.
Je ontdekt een systeem dat ons en onze klanten heeft geholpen om door het dak te gaan!
Claim gratis strategie sessie van 30 minuten
Wees snel! Nog maar een paar GRATIS plekken over indeze maand.
5 sterren uit 10+ reviews