GA4 instellen? Migreren van GA naar GA4? Vraag je je af: Wat is in godsnaam het verschil tussen GA en GA4 en hoe stel ik het goed in? Stap-voor-stap handleiding voor een soepele overgang naar Google Analytics 4
Als je nog steeds gebruik maakt van de oude Google Analytics-platform, is het tijd om actie te ondernemen. Google heeft aangekondigd dat op 28 februari alle gebruikers gedwongen zullen worden om over te stappen naar de nieuwe GA4-oplossing.
Dit betekent dat als je niets doet, je niet langer toegang zult hebben tot je huidige rapportages en dashboards en niet meer in staat zult zijn om gegevens te verzamelen voor je website.
Om te voorkomen dat je in de problemen komt, moet je nu actie ondernemen en je voorbereiden op de overgang naar GA4.
Het is het beste om dit zo snel mogelijk te doen, zodat je op tijd klaar bent voor de verandering.
Het is inderdaad zo dat sommige consumenteninzichten in de overgang naar GA4 kunnen verloren gaan. Het is echter nog niet helemaal duidelijk welke specifieke rapporten dit precies betreft, aangezien GA4 nog steeds in ontwikkeling is en de beschikbare rapporten kunnen veranderen.
De rapporten die consumenteninzichten geven in Google Analytics Universal omvatten:
Neem dus niet langer uitstel, maar begin nu met het voorbereiden van je overgang naar GA4. Zorg ervoor dat je op tijd klaar bent en blijf op de hoogte van eventuele updates of veranderingen van Google.
Stel dat je geen tijd hebt kun je dan profiteren van de opt-out deadline van 28 februari. In deze blog leer je hoe je je belangrijke data veilig overzet en blijvend inzicht behoudt voor effectieve retargeting-campagnes.
Google vervangt Universal Analytics door GA4 omdat ze de technologie willen verbeteren en meer geavanceerde analyse- en privacyfuncties willen bieden. Dit helpt bedrijven beter inzicht te krijgen in hun klanten en hun data beter te beschermen.
Google Analytics 4 (GA4) is een nieuw platform met een nieuw data model, functionaliteiten en kenmerken. Het platform kan vanaf nu beter de customer journeys volgen door de nieuwe functionaliteiten. GA4 is meer gericht op privacy en duurzaam voor de toekomst. Het gebruikt machine learning om bepaald gedrag te voorspellen van klanten.
Het is alsof je een spel speelt en je wilt weten hoe goed je het doet. De rapporten zijn als de uitslagen van het spel, zodat je weet hoe vaak je gewonnen hebt, hoeveel mensen meedoen en wat je nog beter kunt doen om het spel te winnen.
Naast de nieuwe naam biedt GA4 ook verbeterde functies en een vernieuwd uiterlijk. Hier zijn vier waardevolle verbeteringen op een rij:
Met GA4 kun je nu meerdere datastromen naar Google Analytics sturen. Dit betekent dat je niet alleen je webverkeer kunt volgen, maar ook dat van mobiele apparaten. Hierdoor is het eenvoudiger om gebeurtenissen te meten en cross-platform-analyses uit te voeren. Door deze nieuwe functionaliteiten kun je beter begrijpen hoe je gebruikers interacteren met je website op verschillende apparaten. Mocht je hier meer over willen weten, klik hier.
Met GA4 kun je veelzijdiger gegevens verzamelen en analyseren, waaronder formulieren, downloads, clicks en video's. In tegenstelling tot het oude Google Analytics, waarbij je handmatig events moest aanmaken voor specifieke acties, heeft GA4 een geheel nieuwe aanpak. Hierbij is alles onder één concept geplaatst, genaamd "gebeurtenis". Dit betekent dat je niet langer beperkt bent tot saaie metricas zoals pageviews/sessie, transacties en sociale interacties, en je veel meer mogelijkheden hebt om gebeurtenissen te definiëren en te analyseren.
De type hits in GA4 is op basis van gebeurtenissen (events), elke gebeurtenis kan nu in principe worden vastgelegd. Waar er voorheen bij Universal verschillende type hits zijn (paginaweergaven, sociaal, transactie etc.) worden ze in GA4 gezien als gebeurtenissen.
GA4 is al enige tijd beschikbaar en het is beter omdat het meer gebeurtenisgericht is, naast andere voordelen. Nu 'gebeurtenis' van alles kan zijn, is het een stuk moeilijker om aannames te maken over wat er binnenkomt. Vandaar dat je een minder standaard rapport ziet, althans op dit moment, binnen Google Analytics GA4. Daarom gebruiken wij de 'instant-antwoord' die is zeer flexibel en je kunt snel ad hoc analyse doen.
Met GA4 wordt de overstap gemaakt om minder een soort rapportage-interface te zijn waar je alleen maar gegevens bekijkt, naar meer een platform waar je de tools krijgt om zelf je rapportage te bouwen vanaf nul! Na verloop van tijd zul je GA4-events, parameters en misschien gebruikerseigenschappen gaan bouwen, getriggerd door de voorwaarden die jij wilt. In GA4, *elke* hit is een event, geen rommelige meerdere hit types zoals je vindt in UA. Google's types zijn echt de beste bronnen voor GA4 en GTM. Nieuw bij gebeurtenis en conversies GA4 of wilt u overstappen naar GA(3) Universeel en heeft u vragen? Boek eenvoudig een 1-1 met mij.
Universal Analytics 3 had een breed scala aan rapporten die veel van de vragen over je data beantwoordden. Het rapportdesign in het verleden was echter saai, bestaande uit een dashboard met een tabel van data. GA4 biedt nu een nieuw, visueel aantrekkelijk design, waarbij data wordt weergegeven als kaarten. Bovendien kun je de navigatie in Google Analytics naar eigen wens instellen.
De nieuwe Google Analytics 4 biedt een revolutie in data-analyse door zijn flexibele datamodel. Hierdoor kun je meer informatie in het systeem sturen en krijg je een nieuwe benadering van hoe data in de digitale wereld wordt weergegeven.
Door het op tijd installeren van Google Analytics 4, zorg je dat er alvast dat wordt opgehaald vanuit jouw website. Tags moeten opnieuw geïnstalleerd worden. Daarnaast is het goed om hier in te duiken, zodat je snel vertrouwd raakt met de nieuwe ervaring. Je kunt beide Analytics naast elkaar laten draaien, tot 1 juli 2023 wordt data opgehaald vanuit Universal. Hierna is het nog kort in te zie
Belangrijk om te weten: er worden steeds meer nieuwe opties toegevoegd aan GA4. Wellicht mis je nu bepaalde functionaliteiten die je voorheen wel had in Universal. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd tot GA4 helemaal gebruiksvriendelijk is.
Gebruik deze tool om je doelen uit Universal Analytics 3 te importeren in GA4. Die keuze is echt aan jou, en moet jouw bedrijfsbehoeften en prioriteiten weerspiegelen. Echter, voordat je begint met het implementeren van volledig op maat gemaakte gebeurtenissen, raad ik je sterk aan om eens te kijken naar de "aanbevolen gebeurtenissen" door Google, en de aanbevelingen voor gebeurtenissen op te volgen.
Kijk, we beginnen GA4 nu pas echt te begrijpen. En net als elk ander Google-product, verandert het elke dag! Er is nog zo veel te leren en te ontdekken in GA4, en dit proces zal er voor iedereen anders uitzien. We moedigen iedereen aan om GA4 uit te proberen en ermee te spelen. Het kan ongemakkelijk zijn, maar ik verzeker je dat het veel meer op UA lijkt dan je denkt, alleen een beetje meer geavanceerd. Extra tools is nooit weg, toch?
Is er een migratietool voor het verplaatsen van gegevens van Google Analytics (GA UA) naar Google Analytics 4 (GA4)?
Ja, Google biedt een migratie-tool om gebruikers te helpen bij het verplaatsen van Google Analytics (GA UA) naar Google Analytics 4 (GA4). Deze tool is te vinden via de Google Analytics Admin-pagina, waar je de GA4-eigenschap kunt selecteren waarnaar je wilt migreren en de aanwijzingen kunt volgen om je gegevens over te zetten. Let op: niet alle functies en instellingen van GA UA worden overgezet naar GA4, dus het is belangrijk om het migratieproces zorgvuldig te bekijken voordat je begint.
Zo werkt het. Met de doelen migratie tool kun je snel relevante doelen van je aangekoppelde Universal Analytics property recreëren als conversie gebeurtenissen in je Google Analytics 4 property.
Wat zijn de beschikbare gebeurtenistypen voor digitale marketing in GA4?
In GA4 kunnen gebeurtenissen worden opgesplitst in 4 categorieën:
Als je verder wilt gaan en aangepaste gebeurtenissen wilt toevoegen, laat je dan inspireren door de naamgeving van de standaard en aanbevolen gebeurtenissen voor de naamgeving van de jouwe.
Ik geef graag wat feedback of advies. Misschien vind je het zelfs nuttig. Stuur me gewoon een e-mail: mohamed@groove-digital.nl
Wij helpen bedrijven in
Boek een 100% gratis en vrijblijvend strategiegesprek met een van onze experts (t.w.v. €667). Dit is uitsluitend voor mensen die de groei van hun bedrijf serieus nemen. Nog enkele gratis plekken beschikbaar in maart.