Google Analytics 4 instellen? Migreren van GA naar GA4? Vraag je je af: Wat is in godsnaam het verschil tussen GA en GA4 en hoe stel ik het goed in?
Vandaag laten we zien hoe je kunt migreren van Google Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4) en wat het verschil is tussen deze twee analytics tools. Let op: over minder dan een jaar, op 1 juli 2023, stopt Google met het ophalen van gegevens via Universal Analytics. Dit lijkt misschien nog ver weg, maar het is belangrijk om te onthouden dat je maandenlange gebruikersgegevens nodig hebt om maximaal inzicht in je klanten te krijgen en retargeting-campagnes effectief te kunnen uitvoeren. Kort gezegd: je kunt geen data meer ophalen via Google Analytics. Wil je je data niet verliezen? Exporteer dan zo snel mogelijk belangrijke gegevens uit Google Analytics Universal naar Google Analytics 4 (GA4).
Google Analytics 4 (GA4) is een nieuw platform met een nieuw data model, functionaliteiten en kenmerken. Het platform kan vanaf nu beter de customer journeys volgen door de nieuwe functionaliteiten. GA4 is meer gericht op privacy en duurzaam voor de toekomst. Het gebruikt machine learning om bepaald gedrag te voorspellen van klanten.
Vroeger kon je alleen webdata meten via Google Analytics Universal (UA). Data van apps werd verzameld in Google Firebase. Google Analytics 4 (GA4) is eigenlijk een samenvoeging van Google Analytics Universal (UA) en Google Firebase.
GA4 is gebruiksvriendelijker dan UA omdat het flexibeler is: je kunt bijvoorbeeld makkelijker bepaalde segmenten filteren, eigen dashboards maken en funnels inrichten
Als je GA4 opent, zul je zien dat het er anders uitziet dan het oude Google Analytics. Dit komt omdat GA4 een ander soort datamodel heeft en oude gegevens niet naar GA4 kunnen worden overgezet. Daarom wordt het aangeraden om GA4 zo snel mogelijk te installeren.
Het nieuwe GA4-gegevensmodel is een enorme verbetering in termen van flexibiliteit betreft, MAAR... de GA4-rapportage-UX is op dit moment nog moeilijk te gebruiken. De meeste GA-gebruikers zijn niet geïnteresseerd in datamodellen - zij willen snel en gemakkelijk antwoorden op vragen als "Heeft campagne X beter gewerkt dan campagne Y?".
In Universal Analytics ben je gewend om naar het bron/medium, campagne of kanaalgroeperingsrapport te gaan om antwoorden te vinden op vragen als "waar kwam mijn verkeer vandaan" of "welke site verwees naar mij".
Naast dat het een nieuwe naam heeft, biedt het ook nieuwe functionaliteiten en heeft het een nieuw uiterlijk gekregen. We lichten vier waardevolle uit.
Laten we beginnen met de grootste verandering: je kunt nu meerdere datastromen naar Google Analytics sturen. Dit betekent dat je niet alleen je eigen webverkeer kunt volgen, maar ook dat van mobiele apparaten. Klik hier om meer te weten te komen over het verzamelen van data van verschillende sessies. Vanaf nu kun je makkelijker gebeurtenissen meten, cross-platform-analyses uitvoeren en conclusies trekken."
Mocht je hier meer over willen weten, klik hier.
In GA4 kun je cool stuff zoals formulieren, downloads, clicks en video's verzamelen en analyseren. In het oude Google Analytics moest je handmatig events aanmaken voor acties. In GA4 hebben ze dit helemaal anders gedaan en alles onder het concept 'gebeurtenis' gezet. Dit betekent dat je niet meer hoeft te praten over saaie dingen zoals pageviews/sessie, transacties en sociale interactiesHet is eigenlijk logisch dat ze alles onder het concept 'gebeurtenis' hebben gezet, want zo kan het echt van alles zijn
Het is vanaf nu mogelijk om gebruikers makkelijker te volgen via verschillende platformen. Als je Google-signalen activeert, en de gebruikers ook, is het makkelijker te zien wie de gebruikers zijn én waar ze naar toe gaan. Belangrijk is wel om goed te vermelden dat de gebruiker akkoord moet gaan de servicevoorwaarden van Google Analytics.
Google Universal kon tijd meten per gebruiker, maar nog niet hoeveel tijd er per actie of zelfs tijd tussen bepaalde acties. Stel je hebt een e-commerce: je kunt dan bijvoorbeeld meten hoeveel tijd er tussen ‘in winkelmand’ zit en het afrekenen.
Ben je benieuwd naar bepaalde metrics die belangrijk zijn voor jouw bedrijf? Je kunt vanaf heden zelf rapporten bouwen. Je kunt vanaf 0 beginnen of maak gebruik van de templates die Google aanbiedt, bijvoorbeeld ‘funnel exploration’.
De type hits in GA4 is op basis van gebeurtenissen (events), elke gebeurtenis kan nu in principe worden vastgelegd. Waar er voorheen bij Universal verschillende type hits zijn (paginaweergaven, sociaal, transactie etc.) worden ze in GA4 gezien als gebeurtenissen.
GA4 is al enige tijd beschikbaar en het is beter omdat het meer gebeurtenisgericht is, naast andere voordelen. Nu 'gebeurtenis' van alles kan zijn, is het een stuk moeilijker om aannames te maken over wat er binnenkomt. Vandaar dat je een minder standaard rapport ziet, althans op dit moment, binnen Google Analytics GA4. Daarom gebruiken wij de 'instant-antwoord' die is zeer flexibel en je kunt snel ad hoc analyse doen.
Met GA4 wordt de overstap gemaakt om minder een soort rapportage-interface te zijn waar je alleen maar gegevens bekijkt, naar meer een platform waar je de tools krijgt om zelf je rapportage te bouwen vanaf nul! Na verloop van tijd zul je GA4-events, parameters en misschien gebruikerseigenschappen gaan bouwen, getriggerd door de voorwaarden die jij wilt. In GA4, *elke* hit is een event, geen rommelige meerdere hit types zoals je vindt in UA. Google's types zijn echt de beste bronnen voor GA4 en GTM. Nieuw bij gebeurtenis en conversies GA4 of wilt u overstappen naar GA(3) Universeel en heeft u vragen? Boek eenvoudig een 1-1 met mij.
Universal Analytics 3 heeft een brede spectrum van rapporten waarmee veel van de vragen die je voor je data zou kunnen hebben, werden beantwoord.
Voorheen zagen rapporten er veel hetzelfde uit: een dashboard met een tabel met data. GA4 heeft een nieuw design met een soort kaarten met data. Daarnaast is het mogelijk om zelf de navigatie in te stellen in Google Analytics.
Eigenlijk is deze tool iets totaal nieuws. Het is een nieuwe benadering van data en hoe het deze nieuwe digitale wereld weergeeft. Dankzij het datamodel ben je flexibeler in de informatie die je in het systeem stuurt.
Automatic measurement
Een handige nieuwe functionaliteit is ‘automatic measurement’. Dit trackt meer dan alleen pageviews: scrolls, video interacties, uitgaande clicks, zoeken op site en bestand downloads. Dit allemaal zonder Google Tag Manager te installeren op de specifieke events. Dit is terug te vinden via: het tandwiel onderin > data streams > klik op een site > enhanced measurement.
Door het op tijd installeren van Google Analytics 4, zorg je dat er alvast dat wordt opgehaald vanuit jouw website. Tags moeten opnieuw geïnstalleerd worden. Daarnaast is het goed om hier in te duiken, zodat je snel vertrouwd raakt met de nieuwe ervaring. Je kunt beide Analytics naast elkaar laten draaien, tot 1 juli 2023 wordt data opgehaald vanuit Universal. Hierna is het nog kort in te zien
Belangrijk om te weten: er worden steeds meer nieuwe opties toegevoegd aan GA4. Wellicht mis je nu bepaalde functionaliteiten die je voorheen wel had in Universal. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd tot GA4 helemaal gebruiksvriendelijk is.
Gebruik deze tool om je doelen uit Universal Analytics 3 te importeren in GA4. Die keuze is echt aan jou, en moet jouw bedrijfsbehoeften en prioriteiten weerspiegelen. Echter, voordat je begint met het implementeren van volledig op maat gemaakte gebeurtenissen, raad ik je sterk aan om eens te kijken naar de "aanbevolen gebeurtenissen" door Google, en de aanbevelingen voor gebeurtenissen op te volgen.
Kijk, we beginnen GA4 nu pas echt te begrijpen. En net als elk ander Google-product, verandert het elke dag! Er is nog zo veel te leren en te ontdekken in GA4, en dit proces zal er voor iedereen anders uitzien. We moedigen iedereen aan om GA4 uit te proberen en ermee te spelen. Het kan ongemakkelijk zijn, maar ik verzeker je dat het veel meer op UA lijkt dan je denkt, alleen een beetje meer geavanceerd. Extra tools is nooit weg, toch?
Is er een migratietool voor het verplaatsen van gegevens van Google Analytics (GA UA) naar Google Analytics 4 (GA4)?
Ja, Google biedt een migratie-tool om gebruikers te helpen bij het verplaatsen van Google Analytics (GA UA) naar Google Analytics 4 (GA4). Deze tool is te vinden via de Google Analytics Admin-pagina, waar je de GA4-eigenschap kunt selecteren waarnaar je wilt migreren en de aanwijzingen kunt volgen om je gegevens over te zetten. Let op: niet alle functies en instellingen van GA UA worden overgezet naar GA4, dus het is belangrijk om het migratieproces zorgvuldig te bekijken voordat je begint.
Zo werkt het. Met de doelen migratie tool kun je snel relevante doelen van je aangekoppelde Universal Analytics property recreëren als conversie gebeurtenissen in je Google Analytics 4 property.
Wat zijn de beschikbare gebeurtenistypen voor digitale marketing in GA4?
In GA4 kunnen gebeurtenissen worden opgesplitst in 4 categorieën:
Als je verder wilt gaan en aangepaste gebeurtenissen wilt toevoegen, laat je dan inspireren door de naamgeving van de standaard en aanbevolen gebeurtenissen voor de naamgeving van de jouwe.
Ik geef graag wat feedback of advies. Misschien vind je het zelfs nuttig. Stuur me gewoon een e-mail: mohamed@groove-digital.nl