Social Ads
20.5.22
2 min

Eerste hulp bij inspiratie social media content

Content kalenders zijn het antwoord op het verkrijgen van een georganiseerde content strategie. Het gebruik van een content kalender kan je bedrijf helpen om de middelen op de beste en meest efficiënte manier in te zetten.

Het bedenken van content voor de verschillende kanalen is niet altijd even makkelijk. Het ene moment ben je een ‘content machine’, het andere moment ben je lang op zoek naar content. Groove Digital to the rescue! 

Contentkalender

Zelf gebruiken we een contentkalender om de kanalen te vullen. Groove gebruikt Monday.com om structuur en overzicht te krijgen. Je kunt ook andere tools zoals Later, Meltwater, Hootsuite, Monday.com of Trello gebruiken. Een goed ingerichte excel sheet is ook nog een optie.

De key takeaway is vooral om structuur en overzicht te creëren via een tool waar je fijn mee werkt. Eigenlijk gaat content maken over een kapstok in elkaar zetten en de juiste haakjes gebruiken.

Ready? Deze blog kun je gebruiken als leidraad voor het opzetten van jouw kalender. Let’s go, we gaan er samen doorheen! Maak een account aan of open een tool waar je wegwijs in bent.

Voorbeeld contentkalender via Monday.com

Rubrieken bedenken en uitwerken

Structuur is belangrijk! Door het opstellen van verschillende rubrieken breng je structuur aan. Een rubriek helpt om content meer te sturen en trechteren. Door een overzicht te maken (contentkalender) kun je ook zien hoe frequent je een bepaalde rubriek plaatst. 

Voorbeeld rubrieken plotten op een contentkalender

Label de categorieën en plot ze daarna in op de contentkalender. Idealiter wordt het een kleurrijk geheel en wisselen de kleuren zich met elkaar af. Zie ook de afbeelding hierboven.

Inhaakkalender

Het gebruik van een inhaakkalender is ook voor ons een lifesaver. Daarnaast kun je via een Google Search speciale dagen opzoeken. Vanuit hier vullen we de contentkalender voor een langere periode. Er zijn genoeg haken die je kunt gebruiken voor het bedrijf. Zeker met e-commerce bedrijven kun je hierin meegaan.

Speciale dagen, neem bijvoorbeeld Moeder- of Vaderdag als voorbeeld. Dit is een goed haakje om te gebruiken voor leuke content. Via een post kun je moeders en vaders is in het zonnetje zetten. Het gebruik van kortingscodes werkt goed voor e-commerce bedrijven. Het zorgt niet alleen voor meer verkeer naar en op de website, maar ook voor aankopen.

Door in te haken op veelbesproken dagen versterk je het merk. Het laat de menselijke kant zien van een bedrijf. Een dag zoals ‘International Woman’s Day’ wordt veel besproken. Of bijvoorbeeld inhaken op ‘de dag van de werknemer’. Zet werknemers in het zonnetje door een waarderingspost. 

#meettheteam

De story van jouw bedrijf

Mensen zijn benieuwd naar wie erachter een logo of bedrijfsnaam zit. Een voorstelronde werkt goed voor de interactie. Laat de werknemers het bericht delen via hun persoonlijke kanalen. Het menselijke aspect van een bedrijf wordt steeds belangrijker. Heb je een inspirerende missie of visie? Deel de story en inspireer anderen.

Speel in op actualiteiten

Hiervoor kun je de content van anderen gebruiken. Repost een post van een ander bedrijf op jouw kanaal. Deel waar nodig extra context en/of de link met jouw dienst/product. Daarnaast kun je de volgers betrekken over de nieuwtjes uit de branche. Maak een polletje op Instagram of LinkedIn. Dit zorgt voor meer engagement en voor meer bereik.

Wat plaats je op welk kanaal?

Denk strategisch na over wat voor soort content je per kanaal plaatst. Houd in je achterhoofd wie jouw doelgroep is en wat je wilt overbrengen. Op Instagram kun je bijvoorbeeld meer leuke content plaatsen en beelden van ‘achter de schermen’. Het kanaal LinkedIn is weer geschikt voor updates vanuit het bedrijf.

Out of the box

Deze open deur gaan we toch intrappen. Probeer out of the box te denken betreft content! Geef een persoonlijke touch, houd jouw bedrijf in het achterhoofd. Steeds meer bedrijven zitten op TikTok om een andere kant te laten zien. Ook op Instagram (Reels) worden steeds meer gebruikt voor bijvoorbeeld het plaatsen van memes.

Omdat we het zo leuk vinden dat je ons blog leest, geven we hier nog wat content tips voor komende periode!

  1. Licht een specifiek product of dienst uit;
  2. Zet werknemers in het zonnetje;
  3. Een ‘wist-je-datje’ over jouw unique selling point;
  4. 20 juni: Vaderdag (geef kortingscodes weg of cadeautips van jouw bedrijf);
  5. 21 juni: start van de zomer (koppel aan een leuke zomeractie);
  6. User generated content: geef een stem aan jouw customer.
Klaske Bokdam

Wij helpen bedrijven in

Boek Gratis Strategiegesprek

Boek een 100% gratis en vrijblijvend strategiegesprek met een van onze experts (t.w.v. €600). Dit is uitsluitend voor mensen die de groei van hun bedrijf serieus nemen. Nog enkele gratis plekken beschikbaar in maart.

100% waarde
100% gratis
100% vrijblijvend