Dat je niet vrolijk wordt van dalende rankings snap ik maar al te goed.. Neem de controle in eigen handen, identificeer verbeterpunten en neem actie om vooruitgang te boeken.
Het is belangrijk om weer aan de slag te gaan en te werken aan het verbeteren van je SEO om die gewilde eerste positie te bereiken. In deze blog nemen we je mee in hoe je een plotselinge daling in rankings kunt analyseren en je website weer op het juiste spoor kunt krijgen.
Door deze 4-stappen checklist aanpak te volgen, kun je data en analyse gebruiken om de vragen te beantwoorden: Wat was het gevolg? Hoe groot was het gevolg? Waarom ben ik getroffen? Wie heeft mijn posities ingenomen?
Bepaal de exacte datum en tijd van de rankingdaling. Gebruik analysetools om de omvang van de daling in de rankings te meten voor elk betrokken zoekwoord of pagina. Vergelijk de huidige rankings met eerdere rankingrapporten om trends en patronen te identificeren.
Beoordelen van de inhoud van je website:
Plan maken om de kwaliteit van de inhoud te verbeteren:
Analyze your website's on-page optimization, such as title tags, meta descriptions, and content quality. Review your website's backlink profile, anchor text distribution, and referring domains to identify any potential issues.Compare your website's on-page and off-page optimization with those of your competitors.
Controleer de technische SEO van je website:
Controleer op eventuele technische problemen die mogelijk de daling in de ranking veroorzaken, zoals gebroken links of paginale fouten.
Analyseer de rankings van je concurrenten en identificeer eventuele verschuivingen in het concurrentielandschap. Identificeer welke concurrenten posities hebben gewonnen en welke posities hebben verloren. Onderzoek hun on-page en off-page optimalisatiestrategieën en vergelijk ze met die van jou. Ik heb ontdekt dat de daling van mijn rankings te wijten was aan het feit dat mijn concurrenten een betere SEO-strategie gebruikten dan ik.
Controleer of er recente algoritme updates zijn die mogelijk van invloed zijn geweest op uw website of branche. De kernupdates kunnen ervoor zorgen dat pagina's die voorheen ondergewaardeerd waren, beter gaan presteren. Als de ranking van een pagina daalt na een kernupdate, betekent dit niet dat er iets mis is met de pagina dat moet worden opgelost. In plaats daarvan moet de focus liggen op het aanbieden van de beste inhoud. https://developers.google.com/search/blog/2019/08/core-updates.
Bouw hoogwaardige backlinks:
Seeing more sites that have decreased/increased in rankings by @aleyda Twitter
https://www.seoclarity.net/blog/keyword-ranking-fluctuations
Google content quality audit spreadsheet
Wij helpen bedrijven in
Boek een 100% gratis en vrijblijvend strategiegesprek met een van onze experts (t.w.v. €667). Dit is uitsluitend voor mensen die de groei van hun bedrijf serieus nemen. Nog enkele gratis plekken beschikbaar in maart.