SEO
21.4.23
10

Gezakt in Google? Herstel snel met deze 4-stappen checklist!

Dat je niet vrolijk wordt van dalende rankings snap ik maar al te goed.. Neem de controle in eigen handen, identificeer verbeterpunten en neem actie om vooruitgang te boeken.

Het is belangrijk om weer aan de slag te gaan en te werken aan het verbeteren van je SEO om die gewilde eerste positie te bereiken. In deze blog nemen we je mee in hoe je een plotselinge daling in rankings kunt analyseren en je website weer op het juiste spoor kunt krijgen.

Door deze 4-stappen checklist aanpak te volgen, kun je data en analyse gebruiken om de vragen te beantwoorden: Wat was het gevolg? Hoe groot was het gevolg? Waarom ben ik getroffen? Wie heeft mijn posities ingenomen?

Stap 1: Identificeer het tijdsbestek en de ernst van de daling in de ranking.

Bepaal de exacte datum en tijd van de rankingdaling. Gebruik analysetools om de omvang van de daling in de rankings te meten voor elk betrokken zoekwoord of pagina. Vergelijk de huidige rankings met eerdere rankingrapporten om trends en patronen te identificeren.

‍Beoordelen van de inhoud van je website:

  • Bekijk de inhoud van je website en beoordeel deze aan de hand van de vragen die in het artikel worden genoemd.
  • Overweeg wijzigingen aan te brengen in de inhoud van je website om de kwaliteit en relevantie ervan te verbeteren.
  • Voer een grondige inhoudsaudit uit om laagwaardige inhoud en pagina's te identificeren die niet relevant zijn voor je doelgroep.
  • Gebruik tools zoals Google Analytics en Search Console om pagina's te identificeren die minder verkeer en betrokkenheid ontvangen.
  • Analyseer de inhoud van je website en stel jezelf de volgende vragen:
  • Is de inhoud accuraat, actueel en relevant?
  • Biedt de inhoud waarde aan de lezer?
  • Is de inhoud uniek en origineel?
  • Is de inhoud goed geschreven en gemakkelijk te begrijpen?
  • Komt de inhoud overeen met de intentie van de zoekopdracht?
Link naar spreadsheet onder in de resources

Plan maken om de kwaliteit van de inhoud te verbeteren:

  • Verouderde of onjuiste inhoud opnieuw schrijven.
  • Meer informatie toevoegen aan inhoud die gebrek heeft aan diepgang.
  • Pagina's verwijderen die niet relevant zijn of geen waarde bieden.
  • Pagina's met vergelijkbare inhoud consolideren.
  • Focussen op het creëren van hoogwaardige, boeiende inhoud die overeenkomt met de intentie van de zoekopdracht.
Jira set up SEO
On-page and Off-page Optimization

Stap 3: Bekijk de on-page en off-page optimalisatie.

Analyze your website's on-page optimization, such as title tags, meta descriptions, and content quality. Review your website's backlink profile, anchor text distribution, and referring domains to identify any potential issues.Compare your website's on-page and off-page optimization with those of your competitors.

‍Controleer de technische SEO van je website:

  • Zorg ervoor dat je website technisch gezien in orde is, met de juiste meta-tags, gestructureerde gegevens, interne koppelingen en andere on-page optimalisaties.
  • Controleer of je website geschikt is voor mobiel en snel laadt.

Onderzoek mogelijke technische problemen of algoritme updates.

Before

Controleer op eventuele technische problemen die mogelijk de daling in de ranking veroorzaken, zoals gebroken links of paginale fouten.

 aHref's site audit
Dashboard aHref's site audit
After

Stap 4: Analyseer het concurrentielandschap.

Analyseer de rankings van je concurrenten en identificeer eventuele verschuivingen in het concurrentielandschap. Identificeer welke concurrenten posities hebben gewonnen en welke posities hebben verloren. Onderzoek hun on-page en off-page optimalisatiestrategieën en vergelijk ze met die van jou. Ik heb ontdekt dat de daling van mijn rankings te wijten was aan het feit dat mijn concurrenten een betere SEO-strategie gebruikten dan ik.

Website hit by Google Core update March ‘23
concurrentie prestatie vergelijken in aHrefs

Controleer of er recente algoritme updates zijn die mogelijk van invloed zijn geweest op uw website of branche. De kernupdates kunnen ervoor zorgen dat pagina's die voorheen ondergewaardeerd waren, beter gaan presteren. Als de ranking van een pagina daalt na een kernupdate, betekent dit niet dat er iets mis is met de pagina dat moet worden opgelost. In plaats daarvan moet de focus liggen op het aanbieden van de beste inhoud. https://developers.google.com/search/blog/2019/08/core-updates.

Bouw hoogwaardige backlinks:

  • Richt je op het bouwen van hoogwaardige backlinks van relevante en authority sites.
  • Vermijd spammy-tactieken of het kopen van links.

Resources

Seeing more sites that have decreased/increased in rankings by @aleyda Twitter

https://www.seoclarity.net/blog/keyword-ranking-fluctuations

Google content quality audit spreadsheet

‍

Mo Sahardid

Wij helpen bedrijven in

Boek Gratis Strategiegesprek

Boek een 100% gratis en vrijblijvend strategiegesprek met een van onze experts (t.w.v. €667). Dit is uitsluitend voor mensen die de groei van hun bedrijf serieus nemen. Nog enkele gratis plekken beschikbaar in maart.
‍

100% waarde
100% gratis
100% vrijblijvend