Een goede site-architectuur zal je rankings omhoog tillen, waardoor kleine/middelgrote bedrijven online kunnen concurreren met grote merken. Als je geïnteresseerd bent in het organiseren van je site-structuur lees dan verder!
Of je nu een nieuwe site wilt maken of een bestaande site hebt, een goede sitestructuur kan een wereld van verschil betekenen voor jouw online-business business. Voorbeeld the-salescompany.nl, een goed gestructureerde, lage DR site in een concurrerende niche.
Een rommelige websitestructuur kan ongelooflijk verwarrend zijn voor zowel gebruikers als zoekmachines.
Google adviseert website-eigenaars om een website op te zetten met een heldere structuur qua navigatie en pagina-opbouw. De sitestructuur toont Google welke pagina's het belangrijkst zijn. Zo maak je een ideale site structuur: 4 3 3.
Website structuren is de structuur die je gebruikt om je website te organiseren. De structuur verwijst naar de website hiërarchie van pagina's, categorieën, en secties en hoe de gebruikers en de zoekcrawlers tussen jouw pagina's navigeren.
De belangrijkste reden waarom je aandacht zou moeten besteden aan de websitestructuur is om je ranking in Google te verbeteren.
Maar de vraag is: "hoe zorgt een websitestructuur voor hogere rankings?"
Om te beginnen helpen een goede sitestructuur en interne links de zoekmachine-crawlers bij het vinden en indexeren van de pagina's.
Als je pagina's niet goed gelinkt zijn, is het moeilijker voor de crawlers om ze te vinden en je meer organisch verkeer te bezorgen.
Maar een goede websitestructuur gaat niet alleen om indexeerbaarheid. Want een XML sitemap kan hier easy het gat opvullen. Een goede website-architectuur geeft context aan zoekmachines, zodat ze begrijpen waar je pagina over gaat in het grote geheel van je hele website.
Voorbeeld: Sportwebsite
Stel dat je een sport website hebt, en een van jouw pagina's gaat over de beste onderhoud voor fietsen. Je zou vanaf je homepage naar al je pagina's kunnen linken, maar omdat je site nogal groot is, je zou eindigen met duizenden links op je homepage - wat verwarrend zal zijn voor zowel zoekmachines als gebruikers.
In plaats daarvan is de beste manier om dit aan te pakken het opsplitsen van je top-level onderwerp per sport.
Na elke sport kun je nog een niveau van categoriepagina's hebben die het onderwerp opsplitst naar voorwerpen die in deze sport gebruikt worden.
Onder de materiaal zone is waar onze "beste onderhoud voor fietsen" pagina zou passen.
Google begrijpt dan EXACT hoe jouw webpagina's in het onderwerp passen door te kijken naar waar de bovenliggende categorie pagina's over gaan.
Het voordeel van een goed gestructureerde website-architectuur is ook dat de pagerank beter verdeeld wordt over de hele website.
Dit betekent dat alleen al door het feit dat een pagina op een logische en contextuele manier interne links krijgt, de PageRank van de externe links naar alle gerelateerde pagina's zal stromen en hen zal helpen hoger in Google te scoren.
Op hun homepage benadrukken ze de 4 hoofdgebieden waarin ze gespecialiseerd zijn:
Als je op support klikt, zie je als eerst een zoekbalk. Basis idee is keuze pagina waarop de bezoeker een keuze kan maken tussen verschillende soorten informatie. Dat wil zeggen dat elke pagina tussen de Support pagina en een detail pagina.
Wat is het doel van een keuzepagina?
De bezoeker zo snel mogelijk bij zijn doel brengen. Zoals je hopelijk weet, bezoekt elke surfer je website met een bepaald doen in zijn achterhoofd. (Op commerciële sites probeer je natuurlijk de keuze te beïnvloeden)
Als je op support klikt, kom je terecht op een artikel dat gericht is op dat trefwoord, maar met een top navigatie naar het lagere niveau. Deze logische interne linking, maximaliseert de autoriteit stroom tot aan de individuele pagina's.
Dit kan verklaren waarom deze afzonderlijke pagina meer dan 3.000 organisch verkeer krijgt, volgens Semrush (dat is erg veel!).
3. Gebruikerservaring verbeteren
En tot slot, maken een logische informatiearchitectuur en website-indeling je site gemakkelijker navigeerbaar voor de gebruiker. Dit maakt de kans groter dat ze de site verkennen, converteren, aanbevelen en al die andere goede dingen die horen bij een geweldige gebruikerservaring.
Of je nu een nieuwe site wilt maken of een bestaande site hebt, een goede sitestructuur kan een wereld van verschil betekenen voor jouw online business.
Website structuur hoeft niet gecompliceerd te zijn. Je moet gewoon een hiërarchische website structuur opzetten en je daaraan houden naarmate je uitbreidt. Daardoor wordt het zowel voor gebruikers als voor crawlers van zoekmachines gemakkelijker om de website te begrijpen en er doorheen te navigeren.
Plan jouw website-structuur, maak niet zomaar pagina's aan op het moment dat u ze nodig hebt. Alle belangrijke pagina's moeten binnen 4 klikken van jouw homepage staan. Creëer aangepaste content hubs. Gebruik zo veel mogelijk interne links als dat binnen de context past.
Als iemand praktische hulp nodig heeft bij het maken van een goede website structuur of het maken van teksten: ik help je graag.
Begin je een nieuwe business, of moet je het een en ander omgooien op je website, let me know. Ik help/denk graag mee!
Waarom is website structuur van essentieel?
De sitestructuur toont Google welke pagina's het belangrijkst zijn.
Hoe maak je een perfecte website structuur?
Zo maak je een ideale site structuur: 4 3 3.
Hoe zorg je voor Google Sitelinks voor jouw website?
Google adviseert website-eigenaars om een website op te zetten met een heldere structuur qua navigatie en pagina-opbouw.
Wij helpen bedrijven in
Boek een 100% gratis en vrijblijvend strategiegesprek met een van onze experts (t.w.v. €600). Dit is uitsluitend voor mensen die de groei van hun bedrijf serieus nemen. Nog enkele gratis plekken beschikbaar in maart.