Technische SEO is de basis van een goede site. Je hoeft er niet van te houden, maar je moet het wel weten. Hier is een handige gids om beter te worden met Tech SEO.
Heb je een gloednieuwe site, schrijf je regelmatig webcontent, maar merk je dat je content niet word gelezen. Meeste gevallen ligt de oorzaak 70% aan content en 30% in de techniek. Goede content zonder technologische ondersteuning blijft ongelezen. Technische SEO is de basis van een goede site. Content is de zuurstof en technische SEO is de ruggengraat, zonder beide kan een website zich niet redden.
"Met website performance score, indexering en ON-page seo, met zware tech SEO's zie ik een overlap met webdev, UI/UX. Maar wat is nou eigenlijk Technische SEO?"
Technische SEO gaat over het blootleggen van inefficiënties die de webpagina's van een site hebben om te worden gecrawld, gerenderd, geïndexeerd en gerangschikt. SEO is een complexe discipline, er zal geen enkele gebruiker of zoekmachine zijn die de site slechts vanuit één perspectief bekijkt - ze willen bijvoorbeeld geweldige content op razend snelle pagina's - een holistische aanpak is de beste benadering. Goede content zonder technologische ondersteuning blijft ongelezen op dezelfde manier pagina's met weinig of slechte content worden niet gerankt.
Goede content zonder technologische ondersteuning blijft ongelezen, op dezelfde manier; pagina's met weinig of slechte content worden niet gerankt.
Google heeft de neiging om WP sites *over het algemeen* goed te behandelen. Maar naarmate een site groeit, kan technische nalatigheid zich opstapelen, waardoor zoekmachines gemengde signalen krijgen.
Een hoog percentage mobiele gebruikers stuitert en kiest voor een alternatief zoekresultaat als het laden van een pagina gemiddeld langer dan 3 seconden duurt. Onderzoek toont aan dat de bounce-rate met 32% kan stijgen voor pagina's met een gemiddelde laadsnelheid van 3 seconden - het optimaliseren van afbeeldingen, css & JS bestandsgroottes kan het verschil zijn tussen een bounce, en een conversie.
Hulp nodig met je technische SEO? Wij nemen jouw online uitdaging persoonlijk.
Een sitemap is een plattegrond van je website. Een sitemap vertelt Google welke pagina's belangrijk zijn op je site. Het kan ook het ontdekkingsproces van Google versnellen. Het duurt meestal 1 - 2 weken om de zoekindex bij te werken. Als je geïnteresseerd bent in Google en andere zoekmachine-crawlers, bekijk dan onze blog over de technologie achter zoekmachines.
Deel je sitemap op in meerdere sitemaps tools zoals Rankmath en Yoast kunnen de sitemap voor het Wordpress-gedeelte van je site generen en het andere gedeelte vind je mogelijk een andere sitemapgenerator.
Content is hét goed waar bots en gebruikers op uit zijn. Leesbare content is informatie zonder technische jargon en vol met korte simpele zinnen. Door ook H1, H2, H3 heading tags maak je een pagina niet alleen overzichtelijker en prettiger, maar bezoekers blijven ook langer op de website.
Ik hoor je, ik voel je.. worden bv. JavaScript-bestanden geblokkeerd in je laatste rapport. Zo ja, onderzoek wat er wordt geblokkeerd en waarom?
Hier zijn 6 eenvoudig stappen om Javascript problemen op te lossen met gratis Google Tool GSC.
Pagineren is een manier om informatie in verschillende pagina's op een website. Gebruikers kunnen tussen deze pagina's navigeren door te klikken op 'volgende' of 'terug'. Een webdesign techniek waarbij, wanneer de gebruiker naar beneden scrollt, onderaan de pagina automatisch en continu meer content wordt geladen, zodat de gebruiker niet meer naar de volgende pagina hoeft te klikken.
Het beste voor toegankelijkheid is paginering, maar als visuele gebruiker geef ik de voorkeur aan oneindig scrollen. Paginatie is word vaak nog gebruikt, omdat zoekers liever een heel artikel of een lijst van categorieën op één pagina zien, zolang die maar snel laadt en gemakkelijk te navigeren is.
Wil je de structuur van je website verbeteren voor SEO en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op!
Wij helpen bedrijven in
Boek een 100% gratis en vrijblijvend strategiegesprek met een van onze experts (t.w.v. €667). Dit is uitsluitend voor mensen die de groei van hun bedrijf serieus nemen. Nog enkele gratis plekken beschikbaar in maart.