Zodra een potentiële cliënt jouw advocatenkantoor heeft gevonden in de Google zoekresultaten, is het belangrijk om hem of haar te overtuigen om te klikken op jouw vermelding, zowel in de zoekresultaten als in Google Maps. Hiervoor kun je zoekmachineoptimalisatie (SEO) toepassen
Veel dienstverlenende bedrijven, zoals advocatenkantoren en administratiekantoren, schrijven hun succes toe aan mond-tot-mondreclame en negeren helemaal zoekmachineoptimalisatie (SEO). Terwijl ongeveer 80% van de mensen op Google zoekt naar de dichtstbijzijnde juridisch adviseur, is dit dus het perfecte moment om SEO voor advocaten te begrijpen en te gebruiken.
Zodra een potentiële cliënt jouw advocatenkantoor heeft gevonden in de Google zoekresultaten, is het belangrijk om hem of haar te overtuigen om te klikken op jouw vermelding, zowel in de zoekresultaten als in Google Maps. Hiervoor kun je zoekmachineoptimalisatie (SEO) toepassen, wat betekent dat je de juiste trefwoorden en andere technieken gebruikt om jouw vermelding te laten opvallen en overtuigend te maken. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van overtuigende taal en designelementen op je website. Zo kan je de kans vergroten dat potentiële cliënten op jouw vermelding klikken en meer te weten komen over jouw advocatenkantoor en de diensten die je aanbiedt.
Een website zonder online reviews wordt vaak als onbetrouwbaar gezien en kan leiden tot minder klanten en lagere omzet. Dit komt omdat veel mensen veel waarde hechten aan wat anderen van een bedrijf vinden voordat ze een beslissing nemen over welk advocatenbureau ze zullen kiezen. Een website zonder reviews kan dus al snel afgeschreven worden door potentiële klanten. Het is daarom verstandig om te zorgen voor positieve reviews en goed om te gaan met slechte reviews om je online reputatie te versterken en de kans te vergroten dat potentiële klanten voor je bedrijf kiezen.
Begrijpelijk, want mensen geven veel om wat anderen denken, zodat zij zelf niet hoeven te betalen voor een tegenvallende dienst. Het gebruik van reviews leidt niet alleen tot nieuwe klanten en extra omzet, maar het managementteam kan daar ook van profiteren, door klantenbeoordelingen intern te gebruiken als feedback om zijn diensten te verbeteren.
5 redenen waarom het beheren van online reviews belangrijk is voor je advocatenbureau
Het zijn vaak de kleinere bedrijven die druk bezig zijn met het behalen van reviews en andere marketingtools om het vertrouwen van de consument te winnen. Dit is logisch omdat de kleinere kantoren zich nog moeten onderscheiden ten opzichte van de concurrenten. Een groot advocatenkantoor hoeft dat bijvoorbeeld veel minder te doen, omdat zij zich al onderscheiden hebben. Hierbij vertrouwen de grotere kantoren te veel op mond-tot-mond reclame, omdat dit altijd heeft gewerkt. Maar er komen al meer bedrijven bij en reviews zijn nog nooit zo belangrijk geweest.
Vaak is het lastig voor advocatenkantoren om reviews te plaatsen, vanwege de geheimhoudingsplicht. Maar toch kan dit echt voor zo’n groot verschil zorgen binnen de branche. 88% vertrouwen namelijk een online review net zo erg als een persoonlijke aanbeveling. Vroeger was een persoonlijke aanbeveling goud waard, maar tegenwoordig gaat het niet om wie het zegt, maar om wat er gezegd wordt, de tijden veranderen.
En om die reden zijn er ook per 28 mei 2022 extra regels aangesteld voor het verkrijgen en plaatsen van online reviews. Dit moet het moeilijker maken voor bedrijven om neppe-reviews de wereld in te brengen, dit gebeurd de laatste tijd erg veel. Review-platform Trustpilot heeft in 2021 2.7 miljoen “neppe” reviews verwijdert.
Feit: 70-80% van de rechtszoekende gebruikt reviews om een advocaat te kiezen
Inmiddels prikken mensen door de standaard 5-steren-reviews heen, dit komt mede door de honderden “neppe” reviews die er de laatste jaren bij zijn gekomen. Het ziet er dus niet betrouwbaar uit als je alleen maar 5-sterren reviews hebt. Omdat mensen vaak op zoek zijn naar pijn bedrijf dit dan oplost. Het is dus alleen maar goed om een enkele 1-ster-review te ontvangen, dit is voor jouw bedrijf een unieke kans om dit netjes op te lossen. Hierdoor laat je aan nieuwe klanten zien dat het bedrijf te vertrouwen is en het altijd netjes wordt opgelost.
Wat is het eerste wat je doet als product, dienst of promotie online vindt en nog niet helemaal kunt beslissen om het te kopen? Dat is juist, je gaat een beetje graven en leest online reviews. De goede reviews zijn meestal niet zo relevant, het is natuurlijk wel belangrijk dat ze er zijn! Mensen zijn benieuwd naar de kwaliteit, of het op tijd geleverd wordt en of de service goed is. Dit is alleen maar omdat deze klanten zoeken naar bevestiging voor iets dat ze al vermoedde.
Maar naast positieve reviews is maar liefst 82% van de bezoekers is op zoek naar negatieve reviews, om te achterhalen hoe het bedrijf omgaat met onverwachte problemen. Uit ditzelfde onderzoek is ook gebleken dat een algemene beoordeling van 4.2 tot 4.5 beter scoort dan een een algemene beoordeling van 5, op een schaal van 1 tot 5.
Wederom omdat een beoordeling van 5 sterren “To good to be true” lijkt te zijn, meestal als iets te mooi om waard te zijn is dan is dat vaak ook zo. Een mooie verdeling tussen goede en slechte reviews is dus het beste, met natuurlijk een algemene beoordeling tussen de 4.2 en de 4.5.
We hebben hierboven DELTA Energie als voorbeeld gebruikt:
Ben je op zoek naar de juiste online reputatie management service voor jouw bedrijf?
Er zijn verschillende platformen die deze dienst aanbieden, maar welke moet je nou gebruiken? Dat maakt eigenlijk niet uit, maar er zit soms verschil tussen de functies die de platformen aanbieden. Daarnaast hebben er een paar een gratis versie die je kan upgraden, maar de meesten hebben niet eens een gratis versie om te proberen. Het maakt niet uit wat voor platform je gebruikt, omdat mensen toch zoeken naar “jouw bedrijf” reviews. Maar je keuze kan beïnvloed worden door een platform dat bijvoorbeeld widgets aanbiedt, dat is natuurlijk weer conversieverhogend voor je website. En Google reviews zijn ook even meer de favoriet, omdat Google natuurlijk het meeste autoriteit uitstraalt. Daarnaast worden Google reviews op meerdere plekken weergegeven en zijn er vele platformen die makkelijke connectie maken met Google, dat voordeel heeft niet ieder reviewplatform.
Via Google mijn bedrijf of Google My Business kan jij de reviews beheren die jouw bedrijf binnen krijg. Google Reviews zijn zo krachtig omdat Google zo groot is, dit betekent dat de reviews die jij ontvangt automatisch van meer waarde zijn. Dit geld ook voor de andere hierboven benoemde platformen. Dat komt omdat er een organisatie achter zit die het controleert. Je ziet veel websites voorbij komen die zelf reviews op hun pagina hebben staan, wie controleert die? Waarschijnlijk zij zelf, dus kans groot dat er veel “neppe” reviews tussen zitten. Deze reviews zijn dus automatisch van minder waarde als die van Google of Trustpilot en die zijn dus veel betrouwbaarder.
Als jij een goed product hebt voor een goede prijs, dan komen de reviews automatisch binnen. Maar bij een service dienst is het anders. Zorg er wel voor dat er automatisch gevraagd wordt aan de klanten of ze een review willen achterlaten. Of zelf, kost 30 seconden om een cliënt uit te nodigen een review te schrijven. Bij voorkeur stuur de link door via WhatsApp of e-mail, om vervolgens vaak 1 minuut later de review al binnen te krijgen. En tja, als je dan bedenkt hoeveel telefoontjes jij kan verwachten, dan zijn dat die 30 seconden meer dan waard. Extra omzet is nooit weg, toch?
Dan merk je meteen welke stofzuiger jouw aandacht trekt, dat zijn diegene met sterretjes, dan maakt de hoeveelheid reviews nog niet eens zo uit.
Laat deze acquisitiekanon dus niet langer links liggen. Veel cliënten doen online onderzoek voordat ze een beslissing nemen over welk advocatenbureau ze zullen kiezen. Tevreden cliënten zijn de beste marketing voor je bedrijf, en het kost je niets om positieve reviews te krijgen. Het beheren van reviews kan ook helpen om je online reputatie te versterken en negatieve reviews op een professionele manier aan te pakken. Geniet van het reviewen en profiteer van de voordelen van online reviews voor je advocatenbureau. Veel plezier bij het reviewen!
Links:
https://fd.nl/opinie/1393876/lessen-van-corona-mijn-tien-voorlopige-tegelwijsheden
https://www.mr-online.nl/advocatenkantoren-laten-kansen-liggen-nu-ze-geen-klantreviews-plaatsen/
https://www.adformatie.nl/reputatiemanagement/trustpilot-heeft-2021-meer-nepreviews-verwijderd3
Wij helpen bedrijven in
Boek een 100% gratis en vrijblijvend strategiegesprek met een van onze experts (t.w.v. €600). Dit is uitsluitend voor mensen die de groei van hun bedrijf serieus nemen. Nog enkele gratis plekken beschikbaar in maart.